Na 100. kilometru na Prahu se tehdy srazilo přes sto aut. K dalšímu velkému karambolu došlo v opačném směru na 126. kilometru. Média informovala o tom, že na dálnici tehdy uvízlo na 20 tisíc lidí, a šlo tak o největší hromadnou srážku na dálnici v její historii.

Co se od loňské nehody změnilo? Udělaly úřady něco pro to, aby se stala dálnice bezpečnější? Například ministerstvo dopravy tvrdí, že ano.

„Na dálnici přibylo 22 nových proměnných informačních tabulí. Celkem jich je na dálnici 28. Ty poskytují aktuální informace o dopravní situaci. Portál budeme i dál rozšiřovat,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Martin Kupka.

Nové údaje

Na centrální dopravní servis Jednotného systému dopravních informací se napojují také rozhlasové a televizní stanice a telekomunikační operátoři. Systém elektronického mýta nově poskytuje také údaje o intenzitě dopravy.

„V testovací fázi se nachází systém, který dává a bude dávat automatický přehled o chování dopravního proudu a vzniku kolon na základě skutečného stavu na D1. Systém bude dokončen v letošním roce,“ podotkl mluvčí Kupka.

Průběžně je rozšiřován i velmi důležitý meteorologický systém. Na D1 je nyní instalováno na 55 automatických silničních meteostanic, které dávají každých pět minut kompletní informaci o počasí. Některé z nich mají i kameru.

Rozšiřuje se i kamerový systém, který mají k dispozici silničáři, policisté a hasiči, ale i veřejnost prostřednictvím webových stránek www.dopravniinfo.cz. Kamer je v současné době na dálnici rovných 50.

„Dalších 24 kamer bude na dálnici nainstalováno v letošním roce,“ vysvětluje Martin Kupka.

Podle ministerstva, ale i policie se osvědčilo i nové opatření v podobě značky Zimní výbava, která na celém úseku dálnice D1 na Vysočině platí od listopadu do konce března. Podle policie povinnost mít zimní pneumatiky z 99 procent řidiči dodržují.

„Kontroly děláme, ale policie se spíše kloní k tomu, aby takovéto nařízení platilo celoplošně, a nejen na vybraných úsecích,“ řekl Deníku šéf dálničních policistů ve Velkém Beranově Martin Zadražil. Policisté také dostali nové, rychlejší motocykly, a hlavně auta (reportáž najdete na této straně).

Dopravnímu expertovi Stanislavu Humlovi vadí na dálnici hustá síť kamionové přepravy.

Padlo zatím jen jediné obvinění řidiče

Brno - Vyšetřovatelé museli tehdy podstoupit doslova mravenčí práci a vyřešit 93 samostatných dopravních nehod, při nichž se srazilo celkem 231 vozidel. Šlo o dva autobusy, 98 nákladních aut a 131 osobních vozidel. Při nehodě byli čtyři lidé zraněni těžce a 27 dalších utrpělo lehká zranění. Celková škoda byla vyčíslena na 27,9 milionu korun.

Policisté v Brně postoupili tři případy s podezřením na trestný čin ublížení na zdraví kolegům do Jihlavy a Havlíčkova Brodu. Obviněn už byl jeden řidič z Ivančic u Brna František Fiala.

Podle policie způsobil těžké zranění řidiče sypače na 126. kilometru ve směru na Brno. Zranění dvou osob v autobuse na 100. kilometru bylo odloženo, protože se nenašel viník, a třetí případ policisté šetří. Hlavní příčinou hromadné srážky byla u 76 dopravních nehod nepřiměřená rychlost. V dalších sedmnácti případech to byl nesprávný způsob jízdy. Třiapadesát dopravních nehod bylo předáno do správního řízení.
Dalších 22 vyřešili policisté jako malou dopravní nehodu a patnáct případů bylo odloženo.