Příčina? Zahájení výstavby podchodu na frekventované Masarykově ulici. „Situace je prozatím řešena tak, že doprava jedoucí směrem od Kolína je odkláněna obchvatem na Žižkovu ulici a dále přes Dolní ke světelné křižovatce,“ uvedl šéf havlíčkobrodského dopravního inspektorátu David Jirák.

Dodal, že doprava mířící na Kolín i nadále využívá Masarykovu ulici. „Vyjde-li najevo, že zvolené řešení není optimální, budeme společně s městem hledat jinou vhodnější trasu,“ poznamenal Jirák.

Pěšky to bylo rychlejší

Více než půl hodiny strávili popojížděním v koloně cestující jedoucí autobusem z Přibyslavi. Popojíždění je potkalo po osmé hodině ranní v úseku mezi kruhovým objezdem u Hypernovy a Ostrovem. Situace byla o to horší, že dezorientovaní cestující vůbec netušili, co se děje.

„To je asi někde nějaká bouračka,“ dohadovali se nahlas, aby se teprve z řidičova rádia dozvěděli, že kolony způsobily stavební práce na Masarykově ulici. Když se po více než čtvrthodině autobus od Hypernovy pohnul, sotva několik málo metrů, docházela některým cestujícím trpělivost a snažili se přesvědčit řidiče, aby je pustil ven. „Jdu hlídat děti, dcera na mě čeká a neví, kde jsem. Už nestihnu ani místní dopravu,“ stěžovala si starší cestující z Přibyslavi. Další musela k lékaři. „Spěchám do školy, pusťte mě, mám to kousek,“ žadonila jedna ze studentek. Na nejbližší zastávce, ještě kus před Ostrovem, došla některým cestujícím trpělivost a vystoupili s tím, že pěšky to bude rozhodně rychlejší cesta.

Zpoždění nabíraly také autobusy městské hromadné dopravy. Potvrdil to vedoucí střediska MHD havlíčkobrodských technických služeb Lubomír Hepner.
„Až s dvacetiminutovým zpožděním jezdily autobusy linky číslo osm. Na lince číslo jedna nebo šest to bylo už méně. Šlo zhruba o desetiminutová zpoždění,“ konstatoval Hepner.

Na realizaci podchodu na smrtící Masarykově ulici dostalo město dotaci od státu. K devatenáctimilionové subvenci bude muset havlíčkobrodská radnice ze svého rozpočtu přidat dalších třináct.

Stavba potrvá nejméně pět měsíců

Pokud vše půjde podle plánu, stavba by měla být dokončena do pěti měsíců, nejpozději však do konce letošního roku. Řidiči se v průběhu realizace podchodu budou muset smířit s určitými dopravními omezeními.

Aktivity kolem bezpečnostních opatření na havlíčkobrodské Masarykově ulici se rozhořely po tragické nehodě třináctiletého školáka v roce 2006.
Ten přecházel přes přechod na zelenou do nedaleké školy, když jeho život vyhasl pod koly Avie. Jak později řidič vypovídal, vozu selhaly brzdy.

Do této chvíle se na ulici, kde přišlo o život už několik lidí, udělalo několik opatření: zúžení do jednoho pruhu, výraznější značení na přechodu, ostrůvek.
Vyvrcholením snahy o bezpečnou ulici je právě zmiňovaná stavba podchodu.

reportéři Deníku