„Pojedu do Chorvatska. Přišel jsem o práci, zájezd už mám ale zaplacený,“ popsal svou situaci starší muž, který si nepřál být jmenován. Dalšího z dotázaných, Josefa Vaňka se zatím krize nedotkla. „Na dovolenou jezdím nárazově, mám nové zaměstnání, asi na ni nebudu mít čas,“ uvedl s tím, že možná využije last minute. Moře ho neláká, jel by spíše do hor.

Cestovní kanceláře v okrese už zaznamenaly snížení zájmu o dovolené. „Oproti minulému roku tady klesl počet koupených dovolených o třicet procent i víc,“ řekla Marie Švorcová, majitelka cestovní kanceláře MANTO ve Světlé nad Sázavou. Na propadu prodeje se tady podepsala nejen krize, ale také nedávné zavření skláren. Zájezdy si tu objednávají hlavně starší lidé nebo klienti z Havlíčkova Brodu.

Stoupá zájem o all inclusive

„Lidé jezdí méně než loni, čekají na last minute,“ uvedla Jana Nováková, majitelka cestovní agentury NONA z Ledče nad Sázavou. I tady poklesl počet prodaných zájezdů o 30 procent. Lépe je na tom havlíčkobrodská cestovní kancelář Ada Tour, která snížení poptávky také zaznamenala, ale zatím ne tak velké.

Cestovní kanceláře očekávají, že se situace ještě zlepší, tržby by jim měla zvednout last minute. „Tvrdí se, že to přijde v červnu, pak to bude hektické a nebudou letenky,“ řekla Švorcová. Počet prodaných zájezdů by mohly zvednout i prodloužené slevy.

Největší zájem je o zahraniční zájezdy. Například v brodské cestovní kanceláři Ada Tour tvoří zahraniční zájezdy dvě třetiny všech prodaných dovolených. Rodiny s dětmi volí spíše Chorvatsko s tím, že si samy zajišťují dopravu i stravu. Starší klientela má často zájem o Egypt a zároveň dává přednost zájezdům all inclusive. „Čtyřicet procent prodaných zahraničních zájezdů jsou právě all inclusive,“ přiblížila pracovnice havlíčkobrodské cestovní kanceláře Ada Tour.

Klienty láká Egypt, Chorvatsko, Řecko, Tunisko, Kypr. Více se jezdí do Turecka, Arabských emirátů nebo na Kubu. Kdo chce levnější dovolenou, zamíří na Slovensko.

Kromě krize škodí cestovnímu ruchu také mexická chřipka. „Dost lidí se bojí sednout do letadla,“ uvedla Švorcová. Podle ní klienty cestovek často zbytečně vystraší média. Do brodské cestovní kanceláře Ada Tour se již přišli lidé ptát, jestli nejsou kvůli mexické chřipce nějaká omezení a zda se mají na cestu nějak vybavit.

Zuzana Klementová