Projektant ve své době přisoudil sídlišti s šesti sty byty pouhých 320 parkovacích stání. Kromě toho jeho projekt počítal s dnes už naprosto nevyhovujícími přístupovými jednosměrnými komunikacemi, které jsou teď den co den přecpány automobily. Lidé se tak často nemohou dostat domů, nebo naopak ze sídliště ven.

„Jedno z možných řešení nedobré dopravní situace Na Bradle nastínila studie, kterou si město nechalo vypracovat. Počítalo se se zpřístupněním sídliště prostřednictvím nové komunikace vedoucí od čerpací stanice v Sázavské ulici přes železniční trať,“ uvedla starostka města Lenka Arnotová.

S tímto řešením ale část obyvatelstva zmíněného sídliště a přilehlých rodinných domů, mezi nimiž jsou i vlastníci pozemků, přes které by nová přístupová komunikace měla vést, nesouhlasí. Lidé svůj protest přetransformovali do petice, kterou podepsalo 184 obyvatel.

„Zastupitelstvo města petici projednalo a výsledkem je jeho rozhodnutí nepokračovat v dalším stupni příslušné projektové dokumentace,“ okomentoval verdikt zastupitelů místostarosta Jan Tourek.

Radnice chystá další variantu

„Znamená to jediné. Město musí připravit další variantu, která by dopravě Na Bradle odlehčila. Nabízí se výstavba komunikace, která by k sídlišti vedla ve směru od věznice,“ vysvětlil Tourek. Poznamenal ale, že toto řešení má významný nedostatek. „Dopravu ze sídliště svede zase do centra. A to je už teď přetížené. Zejména pak ve směru na Habry,“ upozornil místostarosta. Přímo v této souvislosti zmínil i iniciativu kraje Vysočina, který chce prostor mezi sklárnou a nádražím ve Světlé nad Sázavou přemostit. Díky tomu by se auta jedoucí na Habry a opačně středu města vyhnula.

„Nefunguje tady komunikace. Ta je mezi obyvateli a radnicí na bodu mrazu,“ prohlásil Radomír Janů, jeden ze signatářů protestní petice.

„Petice existují dokonce dvě. Jedna se vyjadřuje k zamýšlené příjezdové komunikaci Na Bradlo přes železniční přejezd, druhá k trase ze směru od věznice. Nám nevadí myšlenka jako taková, ale přístup radnice, která se s nikým neporadí a myslí si, že všechno dělá nejlíp,“ zlobí se Janů. Podle něj je jediným možným řešením zabývat se otázkou lokality Na Bradle jako celku.

„Ale ne tak, že radnice něco řekne a přes to nejede vlak. Navíc je i špatná informovanost občanů a radní argumentují tím, že se máme dívat na internet. Takhle by ale vztah mezi občanem a radnicí fungovat určitě neměl. Byl jsem na jednání, kde se zastupitelé zabývali peticí, a bylo mi z toho dost smutno. Zastupitelé mlčeli jako hrob,“ podotkl Janů.

S peticí nesouhlasí

Někteří obyvatelé sídliště Na Bradle, které Deník oslovil, ale nemají o peticích nejmenší zdání. „Vůbec nevím, že by se nějaká petice měla sepisovat, ale kdyby ano, nepodepsala bych ji. Každý další přístup na sídliště, než ten, který existuje, by byl rozhodně lepší,“ podivila se například Nikola Koutná. „O žádné petici nevím, ale nesouhlasím s ní. Pokud na Bradlo jede člověk autem, je sem hrozný přístup. Proto bych já i celá moje rodina souhlasila s další příjezdovou cestou,“ uvedla další obyvatelka sídliště Jana Kaňkovská.

„V zimě to tady hrozně klouže, je to hrozný. Když se to tady stavělo, nikdo nepočítal s tím, že bude mít každá rodina dvě auta. Jen my jsme měli donedávna čtyři,“ dodala Kaňkovská.

Lidé ze Světlé nad Sázavou se budou moci k nové trase příjezdové komunikace Na Bradlo, která bude navržena, vyjádřit. „Uspořádáme veřejné setkání,“ uzavřela starostka města Lenka Arnotová.

Jaromír Kulhánek, Andrea Bartůňková