Všude se však upravují jinak. „Máme s běžkařskými stopami teď trochu problém, protože v okolí Melechova začali cesty prohrnovat lesáci, takže stopy nejsou. Děláme je proto na protějším kopci a vedou třeba z Koutů přes Paseky a Rejčkov,“ osvětluje stávající situaci provozovatel sjezdovky na Melechově Vincenc Šrůtka. „Chtěli bychom se také domluvit se Světeláky a Humpoláky, aby se tratě spojily. Běžkaři by se tak mohli těšit na propojení Humpolec - Lipnice – Rejčkov a další,“ těší se Šrůtka.

Kolem Havlíčkova Brodu pomáhají s úpravou zdejších běžkařských tratí technické služby. „Technické služby Havlíčkův Brod nám převáží skútr a my pak děláme tratě na Lázničkově stráni směrem k Lučici, a pak dále, celkem je to asi pětadvacet kilometrů tratí,“ vyjmenovává Zdeněk Novotný, provozovatel lyžařského areálu Vysoká nedaleko Havlíčkova Brodu.

„Největší problémy nám dělají pěší turisté, protože využívají upravených tratí a šlapou po nich, takže je ničí,“ stěžuje si Novotný.

U Světlé si naopak vyšlapávají běžkaři své tratě sami. Vedou od Kadlečáku do Pavlova, Mrzkovic a Ledče.

Několikakilometrové tratě čekají na běžkaře i v okolí Chotěboře a v Přibyslavi si na úpravu tratí koupili dokonce skútr. Zatím však neměli moc příležitostí jej využít. „Skútr má k dispozici sportovní zařízení města Přibyslav. Zatím však byly špatné sezony, takže jsme jej využili pouze několikrát. Třeba minulou sezonu ano, ale předtím dva roky nebyl sníh a letos to také moc nevypadá,“ stěžuje si starosta města Jan Štefáček.

Ani ve Ždírci nad Doubravou si nemusí s údržbou běžkařských stop lámat hlavu. „Máme smlouvu se zdejším podnikatelem, který má na tuto činnost živnostenský list. Upravuje stopy ze Sobíňova, přes Ždírec a Krucemburk až do Radostína, kde trať navazuje na další,“ vysvětluje starosta Ždírce nad Doubravou Jan Martinec.