Otevřena byla v pondělí večer, a to po zhruba tříměsíční uzavírce.

Zcela zásadní proměnou prošly hlavně chodníky. Jsou širší a poskytují dostatek místa chodcům. Dopravní značení zapovídá vjezd, a to ve směru na centrální Havlíčkovo náměstí, nákladním automobilům a traktorům, nejde-li o vozidla dopravní obsluhy.

Reportéři Deníku v úterý ruch v uvedené části Dolní ulice sledovali a zaznamenali první ohlasy chodců a řidičů. „Chodníky jsou opravdu širší a chodí se po nich celkem dobře. S těmi hrbolatými, které tady byly předtím, se to vůbec nedá srovnávat. Jen mě tak napadlo, nebudou-li kluzké, až bude mokro, nebo napadne-li na ně mokrý sníh. Přece jen jsou dost vyhlazené,“ zapřemýšlela nahlas Hana Přikrylová z Havlíčkova Brodu.

Rozhodující bude ohleduplnost

Dva šoféři autobusů chrudimské společnosti Veolia zase v místě křížení Dolní a Žižkovy ulice uvažovali o tom, zda se na křižovatce vyhnou autobusy směřující na náměstí s vozy jedoucími právě opačným směrem, popřípadě i s auty, které pojedou od náměstí směrem na Žižkov.

„Tři osobní auta se tam vyhnou v pohodě, to je zcela zřejmé. Ale autobus, který pojede od Žižkova a bude chtít pokračovat ve směru na náměstí, si bude muset v křižovatce více najet doprostřed, aby pak bezpečně do toho nového úseku vjel. A tady bude záležet na tom, jak řidiči aut, jedoucí od náměstí, budou ohleduplní. Pokud se budou držet hodně vpravo, neměl by být problém. Ale znáte to. Myslím, že by to bylo nutné vyzkoušet. Velký autobus přece jen měří dvanáct metrů,“ pozvedl obočí jeden z nich.

Ten druhý pak upozornil na skutečnost, že autobusy podle stávajícího dopravního značení mohou na Havlíčkovo náměstí vjíždět. Ale už z něho, tedy pokud nepůjde o vozy městské hromadné dopravy, nemohou pokračovat dál. „Před Horní ulicí je totiž dopravní značka, která vjezd autobusům zakazuje.

Pokud tam tedy náhodou někdo s autobusem vjede, bude se muset vrátit zpátky. Kolem radnice. A to se mi zdá nějaké krkolomné,“ poznamenal.

Radnici šlo o komfort chodců

Havlíčkobrodský místostarosta Libor Honzárek v této souvislosti uvedl, že standardní linkové autobusy přes náměstí nejezdí. „Nechtěli jsme ale zakázat vjezd na Havlíčkovo náměstí turistickým autobusům,“ vysvětlil systém dopravního značení, které podle jeho slov zůstalo v původní a nezměněné podobě.
K novému pojetí Dolní ulice Honzárek poznamenal: „Šlo nám především o komfort chodců. Stavba byla nastavena tak, aby maximální rychlost v tomto úseku byla kolem třiceti kilometrů v hodině. Jde o to, aby ulicí všichni projeli, ale současně, aby museli i rychlost jízdy zpomalit,“ řekl Honzárek a dodal, že prostor křížení Dolní a Žižkovy ulice by měl být dostačující.

Vyjádřil se také k vyslovené obavě, že nové chodníky v Dolní ulici budou klouzat, a konstatoval, že jejich povrchy jsou, co do kluzkosti, zcela srovnatelné, a to například se zámkovou dlažbou, nebo asfaltem.

Další plánované úpravy Dolní ulice
Dolní ulice s celkovými úpravami rozhodně nekončí. Podle slov místostarosty Libora Honzárka dojde postupně k dalším krokům. „Zbývá ještě osadit sloupy veřejného osvětlení a dodělat práce kolem výsadby zeleně,“ doplnil Honzárek. V další fázi revitalizace náměstí, do níž spadala i rekonstrukce Dolní ulice, se bude pokračovat v březnu příštího roku.

Jaromír Kulhánek, Erika Nováková