Zdravotnická zařízení se proto chrání příslušnými pojistnými smlouvami. „K dnešnímu dni na nás není, alespoň podle našich informací, podána žádná žaloba, opomineme-li kauzu Zelenka. Ale už jsme zaznamenali zvýšený zájem pacientů, kteří žádají kopie zdravotnické dokumentace. Na to ale mají právo ze zákona, a mají tudíž možnost nechat si posoudit léčebný či ošetřovatelský postup u nezávislého soudního znalce,“ říká mluvčí havlíčkobrodské nemocnice Petra Černo.

Pro kritické případy je nemocnice pojištěna proti žalobě na ochranu osobnosti a proti žalobám na náhradu škody při poškození zdraví, což podle mluvčí stanoví zákon.

Tyto pojistky jsou drahé, ale jak připomíná mluvčí, nemocnici se pojistky vyplácejí. Výši pojistek nemocnice nesděluje. “V loňském roce jsme řešili jeden případ náhrady škody, šlo o pojistnou událost, kterou hradí pojišťovna z naší pojistky. Konkrétně došlo k situaci kdy při zákroku selhala zdravotnická pomůcka. Náhrada škody byla soudně uznána ve výši 47 113 korun.Avšak nemocnici byla uznána náhrada soudních výloh ve výši 19 tisíc korun,“ uvádí mluvčí Černo konkrétní příklad.

Jak nemocnice například postupuje, když si pacient stěžuje na péči nebo kvalitu zákroku?

Manažeři kvality

„V naší nemocnici se stížnostmi na péči zabývá manažerka kvality, stížnostmi na léčebný postup se zabývá léčebný náměstek nebo manažerka kvality,“ upřesňuje mluvčí.

Postup je stanovený přesně vnitřní směrnice nemocnice, která dodržuje pravidla rady kraje Vysočina pro vyřizování stížností ve zdravotnických zařízeních zřizovaných krajem Vysočina. „Každá stížnost se eviduje a prošetřuje se vedením nemocnice v Havlíčkově Brodě. Pokud je zjištěna závada, přijmou se opatření k nápravě závad zjištěných při šetření stížností a vedoucí zaměstnanci kontrolují plnění přijatých nápravných opatření,“ vysvětluje mluvčí.

Dotazník spokojenosti

Jak zdůrazňuje, havlíčkobrodská nemocnice se zabývá každým podnětem, který by mohl vést ke zlepšení kvality péče.

Vedení nemocnice si samo formou dotazníku zjišťuje, jaká je spokojenost s poskytovanou léčebnou i ošetřovatelskou péčí. „Hledáme a vymýšlíme další procesy vedoucí ke kvalitní péči o naše pacienty. Nutno podotknout, že potvrzením zvyšující se kvality péče je i získaná akreditace od SAK ČR (Spojené akreditační komise ČR,“ uvádí mluvčí. Jen pro připomínku, nemocnice v Havlíčkově Brodě získala akreditaci v roce 2008. Akreditace je udělena na tři roky, tudíž v dohledné době bude nemocnice akreditaci obnovovat.

“Akreditace nemocnice je proces, který směřuje k poskytování bezpečné a kvalitní péče. Jinak řečeno jde o standardizaci, sledování, vyhodnocování všech procesů poskytované zdravotní péče, o zavedení a dodržování podpůrných a řídících procesů a zvyšování odborné úrovně péče. V naší nemocnici tedy byl vytvořen ucelený a fungující systém vnitřních norem, kterými sledujeme, kontrolujeme a pravidelně vyhodnocujeme veškerá rizika při poskytování péče, čímž se snažíme těmto rizikům účinně předcházet,“ upřesňuje mluvčí Černo a připomíná, že akreditace je soustavný a dá se říci nikdy nekončící proces, kterým se nemocnice snaží zvyšovat dosaženou úroveň poskytování péče, její kvalitu a bezpečí pacientů.

„V posledních pěti letech řešil Okresní soud v Havlíčkově Brodě celkem čtyři žaloby o náhradu škody, které s havlíčkobrodskou nemocnicí vedli pacienti domáhající se svých práv,“ sdělila Deníku předsedkyně soudu Helena Geržová.

„Tři případy jsou již pravomocně skončené, ve čtvrté věci bylo podáno odvolání a zabývat se jí bude odvolací krajský soud,“ upřesnila Geržová. Připomněla, že žaloby na ochranu osobnosti neprojednávají v prvním stupni okresní soudy, ale přímo soudy krajské.

Štěpánka Saadouni, Jaromír Kulhánek