Dostala totiž zelenou v podobě dotace ve výši jedenačtyřiceti milionů korun z Regionálního operačního programu Jihovýchod. Stezka povede přímo po drážním tělese již zrušené výletní železnice, atraktivním prostředím horního toku řeky Sázavy. Město Přibyslav se bude na stavbě finančně podílet zhruba pěti miliony korun.

„To je super, jako cyklista to vítám. Kolem Sázavy je úžasné prostředí, které mohou využít ke sportování všechny generace,“ pochvaloval si zprávu o stavbě cyklostezky například Vladimír Šnýdl z Přibyslavi.

Jaký bude další postup při stavbě cyklostezky, nastínil místostarosta Přibyslavi Michael Omes, který vidí ve stavbě cyklostezky možnost zvýšení turistického ruchu v přibyslavském regionu, který to nutně potřebuje.

Stavět se bude dva roky

„Zatím počkáme na písemné vyrozumění, že jsme dotaci opravdu dostali. Pak bude následovat podepsání smlouvy o dotaci se zástupci regionálního operačního programu a výběrové řízení na dodavatele stavby,“ upřesnil místostarosta Omes. Pokud by se podařilo uskutečnit výběrové řízení bez velkých zdržení a průtahů, mohly by první práce na stavbě cyklostezky začít už letos.

Město Přibyslav se bude na stavbě finančně podílet, a to částkou asi pěti milionů korun. Jakým způsobem se bude stavba financovat, je podle místostarosty zatím předčasné určit.

Stavba je propočítána na dva roky a podle toho, jak bude probíhat, se radnice rozhodne, zda si na spoluúčast vezme bankovní úvěr, nebo výdaje spojené s výstavbou cyklostezky pokryje průběžně z rozpočtu.

Spokojený s vývojem pohnutého osudu zrušené železniční trati je i přibyslavský novinář a publicista Ivo Havlík. „Devastaci historické železniční trati jsem těžce nesl, zvlášť když společně s tratí byly zničeny i železniční mosty, což dle mého názoru nebylo třeba. Stavba mohla tak být hotova dřív a myslím i levněji. Nicméně cyklostezku vítám, myslím, že její stavba má pro turistiku větší význam než různá antuková hřiště,“ konstatoval Havlík.

„Krajině to výrazně prospěje. Přibyslav se může stát cílem turistů všech generací. V zimě i v létě,“ zdůraznil Havlík.

Trať s pohnutým osudem

22. dubna 2006 se uskutečnilo rozloučení se starou tratí Přibyslav - Sázava u Žďáru, která byla do té doby vedena jako muzejní trať číslo 903.

Bývalá vojenská železniční vlečka, podle historiků zřejmě jediná zachovalá svého druhu v ČR, byla ve špatném stavu. Její majitel, firma ze Sázavy, neměla peníze na její opravy a údržbu. Nenašel se ale nikdo, kdo by chtěl trať vlastnit, opravit a provozovat, jelikož se jednalo o investice v řádech desítek milionů. Přes sto let stará dráha, která vedla malebným údolím Sázavy, sloužila v poslední době už jen výletním vlakům. Kvůli špatnému technickému stavu ale byly rozebrány koleje i mosty. O jejím dalším osudu se mluvilo víc než tři roky. Skoro deset kilometrů zpevněné trasy chce teď Přibyslav využít pro stavbu cyklostezky.