Výtvarník, který žije a tvoří v Jihlavě, přišel na svět v havlíčkobrodské porodnici, ale za své rodné město považuje Přibyslav.

O její historii ledacos ví, proto například zpodobnil jednoho z nejslavnějších přibyslavských rodáků - knižního nakladatele a encyklopedistu Jana Otto, malíře Jana Zrzavého, který v Přibyslavi chodil do školy, lékaře a dějepisce Františka Půžu. Jeho bratra Josefa Půžu namaloval podle portrétu z válečného roku 1915 v uniformě Čáslavského pluku.

Na pól přes Přibyslav

„Ze všech Půžů měl právě Josef, narozený v roce 1875, nejvíc dětí. Vím to, protože s rodem jsem přes babičku osobně zpřízněn, vzala si jeho o pět let mladšího bratra Jana, to tedy byl můj dědeček. Pro úplnost musím dodat, že čtvrtý sourozenec ze známé přibyslavské dynastie se jmenoval Bedřich a jeho potomci dnes žijí v Austrálii,” říká malíř.

Některé obrazy nepotřebují komentáře, jiné ho mají. Například čteme glosu, proč Rathsam podle fotografické předlohy portrétoval hraběte Ferdinanda Zepellina. Odpověď je nanejvýš zajímavá. Když vynálezce vzducholodi letěl na severní točnu přes Vysočinu, magnetická střelka jeho kompasu reagovala na Železné Horky, dnes již jen osadu Havlíčkovy Borové. Zeppelin ovšem nechtěl přeletět vesničku, ale pohoří Železné hory a kurz změnil na Přibyslav.

„Navigační chyba Zeppelina připravila o triumf, ztroskotal a na točnu nedoletěl,” usmívá se pod vousy malíř. „To je úžasná souhra fikce a skutečnosti,” chválí Ivana Henert, která v doprovodu Jana Prchala, známého historika Polné, na hojně navštívenou vernisáž do Přibyslavi přicestovala až z Hamburku.

Ivo Havlík