„Situace se opakuje každý rok. Přispívají tomu vysoké teploty a velká koncentrace hospod a barů ve městě a také to, že například mladiství mají o prázdninách nadbytek času a málo aktivit a téměř žádný rodičovský dohled,“ říká ředitel městské policie Jiří Novotný.

Městská policie má už zmapované problematické lokality, které pravidelně kontroluje. Nejfrekventovanější je centrum města, kde je také nejvíc hospod a barů, ale závadová mládež se spíš zdržuje a baví v okrajových čtvrtích, ale jak říká ředitel Novotný, strážníci nemohou být všude. Městská policie má celkem deset zaměstnanců, ale i oni si v létě vybírají řádnou dovolenou a volné služby je třeba obsadit. „Strážnici kteří zůstávají v práci si služby rozdělí. Už jsme na to zvyklí. Nejnáročnější jsou samozřejmě noční směny. Své obnášely směny v době konání tradičního chotěbořského festivalu fantazie, ale ten trval naštěstí jen několik dnů,“ konstatuje Novotný.

V rámci služeb mají strážníci v poslední době za povinnost i kontrolovat odsouzené, kteří si v Chotěboři odpykávají trest ě obecně prospěšných prací za různé delikty. „Spolupracujeme s probační a mediační službou. V létě to bývají jeden a ž dva odsouzení, kteří mají za úkol úklid a údržbu veřejných prostranství. Dohled nad nimi je ale potřeba, ne každý z nich je ochotný pracovat tak, jak by měl,“ zdůraznil ředitel Novotný.

U značky zpomalí

V létě také podle jeho informací stoupá počet různých drobných krádeží v rekreačních oblastech, například na chotěbořské přehradě, kde krádeže bývají spojeny i s různými projevy vandalismu a poškozováním cizího majetku.

V létě se také zvyšuje frekvence motoristů na chotěbořských silnicích. „Samozřejmě chodíme pravidelně měřit rychlost na některých silnicích v místních částech hlavně na Bílku,“ upřesňuje ředitel Novotný, ale jak dodává, díky novele silničního zákona je to aktivita málo efektivní.

„Podle zákona totiž musíme do zóny, kde probíhá měření, umístit informační tabuli v podobě dopravní značky. Samozřejmě každý řidič, který ji vidí, automaticky zpomalí. Rychlost překročí jen málo kdo. Je to kontraproduktivní a především to postrádá potřebný výchovný moment, že pravidla silničního provozu je třeba dodržovat a že přes obec se zkrátka stovkou nejezdí. Ale takhle se řidič jen naučí zpomalovat tam kde uvidí výstrahu, aby tam kde výstraha není bezstarostně přidal. Doufám, že další novela zákona o silničním provozu odstraní tento legislativní paskvil,“ doufá ředitel Novotný.