Celkem se takových nehod stalo už sedmdesát, cyklista byl shledán viníkem v devětačtyceti případech „Tento stav je alarmující,“ míní krajská policejní mluvčí Dana Čírtková.

Jaký je ale pohled na silniční provoz na Vysočině ze strany samotných cyklistů? Jsou i oni ohrožováni nedodržováním bezpečnostních pravidel ze strany motoristů?

„Kolikrát jsou cyklisté také bezohlední a taky jedou a neřeší jak,“ připouští Pavel Sopko, provozovatel cyklistického obchodu v Jihlavě a sám vášnivý cyklista a bývalý závodník.

Sopko není „sváteční“ jezdec, který by neznal dopravní provoz. Policejní statistiky nedokážou vyhodnotit cyklistické viníky dopravních nehod podle úrovně jejich schopností a frekvence ježdění.

„Chybí hlavně ohleduplnost“

Pohled Pavla Sopka může reprezentovat uvědomělejší cyklisty, kteří mají už hodně najezděno a v dopravním provozu se orientují. „Je hodně řidičů, kteří cyklisty moc neřeší, projedou kolem vás s pěticentimetrovým odstupem zrcátek a je jim to jedno,“ stěžuje si na bezohlednost zdejších řidičů.

„My jsme teď byli ve Francii a tam je situace úplně jiná. Jedete do kopce a řidiči vás nechají, jedou za vámi, a až když vědí, že mohou bez ohrožení předjet, tak předjedou. Ta ohleduplnost vůči cyklistům je tam úplně někde jinde.“
Zdejší silniční provoz je podle něj bezohledný. „Taky jsem měl bouračku, řidič mi nedal přednost s autem. Vysloveně mě přehlédl. Byla to vina řidiče,“ říká Sopko.

Provozovatel cyklistického obchodu, který zná řadu lidí jezdících na kole i situaci jinde než v Jihlavě na otázku, jak samotní cyklisté v silničním provozu jezdí, odpovídá: „Je to hodně individuální, jsou cyklisté, kteří jezdí špatně. Hodně dělá i alkohol.“

Ten je podle policie stále větším problémem i mezi cyklisty. Pěti účastníkům dopravních nehod byl letos na Vysočině v krvi zjištěn alkohol. „Když se popije, tak všichni dělají ptákoviny,“ připouští s ohledem na zkušenost ze svého prostředí Sopko.

Podle něj je ale počet cyklistů, kteří se napijí, stále stejný. „Zvýšil se počet kontrol, takže je to víc vidět. Když si vezmete Jižní Čechy, tak hospoda co hospoda je plná cyklistů, kteří se nají a dají si tam pivo.“ Cyklista je však stejný účastník silničního provozu jako třeba řidič automobilu. I jeho čeká v případě policejní kontroly nemalá pokuta.

Provoz je nyní větší

K otázce po příčinách přibývajícího počtu nehod cyklistů znalec cyklistického prostředí říká: „Je víc aut a je i víc cyklistů. Je daleko větší provoz. Tím pádem riziko přibývá. Je hodně lidí, kteří jezdí ráno do práce na kole neosvětlení. Vzhledem k podobným prohřeškům se dá říct, že je chyba na obou stranách. Nedá se striktně říct, že je vina jen na motoristech, nebo na cyklistech,“ vylíčil Sopko.

On osobně se cítí v silničním provozu jako cyklista poměrně ohrožen. „Rozhodně ano, proto si vyhledávám spíše silnice nižších tříd, kde provoz není tak velký. Když vezmu silnici na Znojmo, tak je tam auto za autem. Je pravda, že cyklista není na silnici tak dobře vidět jako motorista. A když jedete na silničním kole, dosáhnete padesátikilometrové rychlosti úplně běžně,“ vyjmenovává Sopko rizika jízdy na kole.

Podle Pavla Sopka se zvyšuje počet lidí, kteří jezdí s ochrannými prostředky. „Když má někdo kolo na ježdění do práce, nekupuje si ho až tak kvalitní, dovybaví si ho ale světly a blatníky a má ho spíš jako dopravní prostředek. Dřív to bylo tak, že kdo jezdil v přilbě, vypadal hloupě. Teď už je to naopak,“ uzavřel Pavel Sopko.