Společnost AŽD, která jej od roku 2007 měla v třicetiletém pronájmu, totiž po dohodě z nádraží odchází.
K nájemní smlouvě měl totiž výhrady i Úřad pro ochranu hospodářské soutěže a poté, co se obě strany nedohodly na změnách, tříletá spolupráce skončila.
S firmou však odchází i soukromá ochranka, která zde dohlížela na pořádek. Místo totiž v minulosti bylo proslulým shromaždištěm bezdomovců a drogových dealerů. Po odchodu bezpečnostní služby Rieger Security, která zde působila od března, se tak místní obávají návratu starých poměrů.
„Vlakem jezdím do Brodu takřka každý den. Během dne tady je docela klid, ale hlavně večer se sem bojím chodit. Když tu byla ochranka, tak všechny pobudy vyházela. Když tu nebude, určitě se sem budou stahovat zpátky a nebude zde bezpečno,“ uvedla včera na nádraží žena, která si nepřála být jmenována.
Hlídat bude policie
Starosti o bezpečnost tak prozatím částečně přejdou na havlíčkobrodské městské strážníky. „Bohužel nám společnost AŽD o svém odchodu vůbec nedala zprávu. Budeme teď muset nádraží kontrolovat častěji, ale neustále zde hlídka zkrátka být nemůže,“ upozornil ředitel havlíčko〜brodské městské policie Jan Pavlík.
Dříve na nádraží také fungovala mobilní kamera. Jistou možností je, že by sem byla nainstalována znovu, ale podle Pavlíka policie v současné době netuší, s kým by o ní měla jednat.
Odchod ochranky tak přinese do Brodu nemalé starosti. Pracovníci bezpečnostní agentury totiž podle tiskového mluvčího společnosti AŽD Jiřího Dlabaji pracovali na výbornou a dařilo se jim držet v budově pořádek.
„Po nástupu agentury byli vytlačeni sociálně nepřizpůsobiví občané, dokonce bylo zjištěno, že na nádraží operovali drogoví dealeři. Také městská policie velmi ocenila, jak agentura na nádraží působila,“ připomněl Dlabaja.
Ochranka by se mohla na nádraží vrátit, ale podle zdrojů z Českých drah bude tato možnost aktuální nejdříve za několik týdnů.
Nepříjemná zpráva o odchodu firmy AŽD, která celý prostor zařadila do projektu Živá nádraží, zasáhla i zastupitele města. Za plného provozu měla být během několika let budova zrekonstruována a moderně zařízena. Revitalizace však rozhodnutím o odchodu zřejmě padla.
„Bylo to pro nás velmi znepokojivé oznámení. A to jak z hlediska bezpečnosti, tak z hlediska koncepce revitalizace celého prostoru, který se měl společně s autobusovým terminálem stát kulturním shromaždištěm pro cestující v hromadné dopravě. Doufáme, že České dráhy příliš od projektu AŽD neustoupí a že budova do budoucna nebude chátrat. Určitě se budeme snažit dohodnout na společném postupu,“ zamyslel se místostarosta Havlíčkova Brodu Libor Honzárek. Nedokončený a nákladný projekt, který byl v podstatě ještě v plenkách, skončil dříve, než se rozběhl na plné obrátky.
„Pro nás byla revitalizace nádraží v Havlíčkově Brodě výzvou. Do poslední chvíle jsme bojovali za to, abychom mohli rozdělané dílo dokončit. V dané situaci ale nakonec byla dohoda o ukončení nejpřijatelnějším řešením. Věříme, že dráhy budou pokračovat v započaté práci a cestující se dočkají přepravního prostoru, který odpovídá současným nárokům,“ dodal Dlabaja.