Takovou velkou a náročnou rekonstrukcí, která rozhodně neskončí závěrem letních prázdnin, prochází v současné době například základní škola ve Šlapanově na Havlíčkobrodsku.


„Podařilo se nám získat dotaci ze Státního fondu životního prostředí ve výši čtyři miliony korun,“ pochlubil se starosta František Škorpík. V současné době pracují dělníci na zateplení celé školní budovy a výměně oken, úprav se dočká i střecha.

Hlavním cílem akce je snížit náklady na vytápění budovy, což má přinést žádané energetické úspory a menší objem výdajů. „Z rozpočtu obce jsme investovali asi 1,8 milionu korun,“ doplnil informace starosta Škorpík.

Práce na rozsáhlé rekonstrukci školní budovy potrvají asi do poloviny října. Menší opravy naplánovala na léto ve škole i obec Sobíňov na Ždírecku. „Do školní budovy investujeme pravidelně každý rok. Letos jsme se rozhodli jenom upravit zahradu a natřít plot kolem budovy,“ informoval starosta Václav Ležák.

Do rekonstrukce ve školní budově se pustili i v Oudoleni na Chotěbořsku.

Většina oprav je z dotací

„Podařilo se nám získat státní dotaci ve výši 65 tisíc korun. Proto jsme se hned ze začátku prázdnin pustili do rekonstrukce sociálního zařízení a vody,“ sdělil starosta Václav Augustin.

Do oprav základní školy, ale i do jejího udržení, investuje tato obec nemalé částky. Ještě nedávno to bylo až 700 tisíc korun ročně, protože škola měla s ohledem na nedostatek žáků výjimku a hrozilo jí zavření. „Počet žáků se už zvýšil, proto teď investujeme asi 300 až 400 tisíc korun,“ upřesnil starosta Augustin.

Všichni oslovení zástupci obcí se shodují v tom, že do školních budov, jejich údržby a provozu je třeba investovat. Obec by měla svoji školu udržet, dokud to jde. Jakmile škola skončí a mladí začnou jezdit za vzděláním jinam, nečeká obec v budoucnu nic dobrého.

Například obec Víska na Chotěbořsku sice nemá základní školu, ale do údržby a oprav místní mateřské školy investuje statisíce korun z různých dotací. Menší opravy zajišťuje svépomocí. Zdejší mateřskou školu navštěvují děti z širokého okolí už proto, že se zdejší pedagogové zaměřují i na děti s vadami řeči.