Ambiciózní projekt přestavby haly vlakového nádraží v Havlíčkově Brodě z dílny společnosti AŽD, která si halu původně pronajala na třicet let, padl.

To sice může cestující a spolu s nimi i zaměstnance Českých drah v Brodě mrzet, daleko větší starosti jim ale dělá skutečnost, že společně se společností AŽD opustila areál nádraží i bezpečnostní agentura Rieger Security.

A právě její pracovníci si poměrně brzy poradili se všemi nežádoucími osobami a nemilosrdně je vykazovali nejen do patřičných mezí, ale také ven. Svou autoritu podtrhovali i přítomností dvojice služebních psů.

„Teď máme dva měsíce na to, abychom rozhodli, co se s havlíčkobrodským nádražím bude dít dál. Plánujeme jeho rekonstrukci. Otázkou je, v jakém rozsahu bude a jestli se uskuteční podle původního plánu AŽD,“ uvedla mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

Dodala, že dráhy chtějí brzy oslovit bezpečnostní agentury, které by nejen na nádraží v Havlíčkově Brodě, ale také například v nedalekém Žďáře nad Sázavou zajistily základní ostrahu. „Haly těchto stanic považujeme za velmi problémové,“ poznamenala Šubová.

Ochranka by se tak na havlíčkobrodském nádraží mohla znova objevit už na podzim. Podle Šubové je důležité zajistit bezpečnost na nádraží hlavně v zimních měsících, kdy se tam stahují lidé bez domova a obtěžují cestující. Zásadní ale bude množství peněz, které budou moci České dráhy na tyto služby uvolnit.

Strážníci: Byli dobří

„Na nádraží jsme po odchodu pracovníků agentury nezaznamenali žádné zásadní problémy, alespoň tedy ne takové, jaké tam bývají v zimních měsících. Hlídky tam nyní jezdí častěji. Problémové osoby se tam už začaly objevovat, ale v menší míře než před nasazením bezpečnostní agentury,“ zhodnotil současnou situaci na vlakovém nádraží ředitel Městské policie v Havlíčkově Brodě Jan Pavlík.
Ten působení bezpečnostní agentury hodnotí jednoznačně kladně. „Byli perfektní, v hale udělali absolutní pořádek. Mohli si to dovolit. Nebyli tak svázáni zákony jako my,“ konstatoval Pavlík.

Situace znepokojila také radnici. „Odchod investora a partnera Českých drah nás samozřejmě mrzí. Projekt rekonstrukce, se kterým do Havlíčkova Brodu přišel, odpovídal požadavkům moderního cestování. Ne náhodou byl zařazen do projektu Živá nádraží,“ konstatoval místostarosta Libor Honzárek.

Podle něj je havlíčkobrodský železniční uzel nejdůležitějším na celé Vysočině. „Z pohledu města jde o velmi důležitou lokalitu. Jen autobusovým terminálem projde denně na tři tisíce lidí. Naše představa byla taková, že na moderní terminál naváže i moderní hala nádraží, která vytvoří přirozené zázemí nejen Českých drah, ale i autobusových přepravců,“ řekl Honzárek.

„Věříme, že se Českým drahám podaří rychle najít odpovídající řešení a hala nádraží změní svou stávající, ne příliš půvabnou tvář,“ dodal místostarosta Honzárek.

Zuzana Klementová, Jaromír Kulhánek