Netrvalo dlouho a následovala ho další vozidla. Jedna z největších silničních staveb Vysočiny začala sloužit motoristické veřejnosti.

Lidé z České Bělé, na slavnostní otevření obchvatu se jich přišla podívat pěkná řádka, si tak mohli oddychnout. S nimi i českobělský starosta Václav Jaroš. Dny, ve kterých městysem projíždělo až čtyři sta aut v průběhu jedné hodiny, se už definitivně staly minulostí.

„Ve čtvrtek byla Česká Bělá ještě ucpána kamiony. Míjel jsem je a říkal jsem si: tak, a je to naposled,“ řekl Jaroš a dodal: „Myšlenka východního obchvatu není rozhodně nová. Hovořilo se o něm už před čtyřiceti lety.“

Projekční přípravu zahájilo pardubické ředitelství silnic a dálnic v roce 1996. Do konce ji dotáhlo to jihlavské. „Kdo bydlí ve středu obce, ten by mohl vyprávět. O otřesech, hluku, výfukových zplodinách, kotoučích prachu,“ popsal ještě nedávnou situaci, která díky nadměrné dopravě v České Bělé panovala, Jaroš.

Marie Tesařová, ředitelka jihlavského ředitelství silnic a dálnic připomněla, že stavba více než tříkilometrového obchvatu, jehož součástí je i 276 metrů dlouhá estakáda, stála i s daní více než půl miliardy korun.

„Stavba obchvatu byla dokončena doslova za pět minut dvanáct,“ uvedla Tesařová a naznačila tím, že investor se jen těsně vyhnul škrtům, které přišly s nástupem nové vlády. Tesařová dále připomněla, že na financování mamutí stavby u České Bělé se významnou měrou podílel i Evropský fond pro regionální rozvoj v rámci Operačního programu Doprava.

Výstavba obchvatu byla zahájena v dubnu roku 2008. „Dokončili jsme ji zhruba s měsíčním předstihem,“ konstatoval ředitel brněnského závodu společnosti Eurovia CS, která s dalšími subjekty v rámci Sdružení Česká Bělá, stavbu uvedla v život. „Dodrželi jsme i rozpočet,“ řekl Špaňa. Připustil, že starosti při výstavbě jim dělala především spodní voda, která v lokalitě stavby je. „Zásadní problémy jsme ale v průběhu stavby řešit nemuseli,“ prohlásil Špaňa.

Problematická křižovatka

Součástí obchvatu jsou i tři křižovatky. Luboš Málek z havlíčkobrodského dopravního inspektorátu připustil, že zejména ta „cibotínská“ může být problematická. „Je postavena podle platných norem, otázkou ale zůstává, budou–li její rozhledové parametry dostatečné. To ukáže až praxe,“ zamyslel se Málek.