V rámci Týdne sociálních služeb uspořádala Den otevřených dveří, s reálnou obavou žeje to akce poslední.

Příští rok poradna svoje dveře neotevře možná nikomu a sluchově handicapovaní si budou muset jezdit pro radu a pomoc až do Jihlavy.

„Vedoucí Jiřina Kocmanová takovou situaci nechce dopustit. Hledá proto možnosti, kde se dá. Někteří naši klienti jsou z velké části senioři, mají zdravotní potíže. Už cesta do Havlíčkova Brodu je pro ně problematická,“ říká pracovnice sociálních služeb v poradně pro sluchově postižené Ivana Kohoutová.

Poradna měla s financemi potiže už loni, ale tehdy je zachránil sponzorský dar. Otázka je, jestli se někdo podobně ochotný a štědrý najde i letos.

Loni byla totiž jejich kancelář v domě 5. května vytopena, protože vinou velkých mrazů popraskaly okapy. Poradna se musela přestěhovat jinam, do prostor které jsou ale ještě dražší než ty původní.

Šetří na všech místech

Zatím poradna maximálně šetří na vybavení, o klienty se stará jedna sociální pracovnice, další terénní pracovník je spíš neplacený dobrovolník.

Jedna z možností je přestěhovat se jinam, do levnějších prostor, ale to je podle Ivany Kohoutové v Havlíčkově Brodě značný problém. „Vstupy musejí být bezbariérové, nebo aspoň přiměřeně přístupné i lidem s tělesným handicapem. V lokalitě kam se naši klienti budou moci dopravit. Takové místo se ve městě hledá těžko,“ vysvětluje Kohoutová.

Poradna je zcela závislá na dotacích, ale ani ty nezaručují, že poradna bude příští rok ještě existovat. Přitom ji měsíčně navštěvují stovky klientů, a to jak klientů stálých, tak i úplně nových, protože lidí se sluchovými problémy rok od roku přibývá.

Žádají pomoc v sociální oblasti, oblasti práva, ale také radu a pomoc při koupi, výběru a opravách kompenzačních pomůcek. „Od města Havlíčkův Brod jsme dostali na rok částku čtyři tisíce korun. Jak to bude s dotacemi od Ministertva práce a sociálních věcí nikdo neví. Od nového roku mají přijít drastické úspory, takže lze očekávat nižší dotace, byť se účastníme různých dotačních a grantových programů. Sociální služby obecně zřejmě nic radostného v budoucnu nečeká,“ obává se Kohoutová.

Poslední možnost, získávat finanční příspěvky od klientů je podle Kohoutové nemožná, ba dokonce v rozporu s paragrafy. „Naše stanovy jasně říkají, že naše služby jsou bezplatné. Nesmíme od klientů vybírat žádné peníze, protože bychom se dostali do střetu se zákonem,“ zdůrazňuje Kohoutová.