„Ve středu večer, v noci na včerejšek i včera ráno byla naše veškerá technika venku. Troufnu si říct, že i v těch nejzazších místech a uličkách Havlíčkova Brodu alespoň jedenkrát byla,“ řekl ředitel Technických služeb Havlíčkův Brod Zdeněk Endrle.

Aplikují ekologické posypové materiály

Dodal, že se byl osobně podívat například na úklid sněhu z nových chodníků opraveného Havlíčkova náměstí. Lidé si totiž stěžovali, že chodníky, které tvoří žulové desky, jsou při dešti a sněžení kluzké. „Souhlasím s nimi, opravdu to klouže. Otázkou zůstává, co se s tím dá dělat. Předpokládám, že desky budou časem více porézní a už tolik klouzat nebudou,“ poznamenal Endrle. Nové chodníky na náměstí a v přilehlých ulicích technické služby solí. Inertní posyp se neosvědčil. Lidé ho na podrážkách bot nanášeli do úřadů, bank a obchodů. „V místech, kde je žádoucí ekologický přístup například v parcích, používáme keramický posyp,“ vysvětlil Endrle. Nejužší chodníky v Havlíčkově Brodě v uplynulých hodinách uklízel soukromník speciální technikou. Ty zbývající, včetně místních komunikací, pak obvyklá zimní technika. Připomeňme, že v celém katastru okresního města je více než 80 kilometrů chodníků a 70 kilometrů místních komunikací.

Minimální zpoždění

Technické služby provozují i městskou hromadnou dopravu. „Autobusy nabíraly maximálně pětiminutová zpoždění,“ konstatoval Endrle.
Problém nazvaný Kam s ním? neřešil jen básník a spisovatel Jan Neruda ve svém pověstném fejetonu, ale podobnou otázku si s rostoucí výší sněhové pokrývky kladli i zaměstnanci technických služeb v Chotěboři.

„Jakmile napadne sníh do výše třiceti centimetrů, začneme mít problém, kam ho odklízet, a to není jen tak,“ povzdechl si jednatel chotěbořského Telesu Miroslav Uchytil. V minulosti sloužil k tomuto účelu bývalý rybník za městem, ale tato plocha je v současné době zastavěná.

Teles vyslal v době největšího sněžení do terénu šest vozů s radlicemi, ruční úklid sněhu v kritických místech měli na starost dvě pracovní síly.

„V případě nutnosti můžeme zajistit na úklid až deset či dvanáct pracovníků,“ upřesnil Uchytil. Posyp prováděl Teles hlavně inertní hmotou, samotnou sůl k posypu nepoužívá. „Komunikace uklízíme podle stanoveného plánu. Nejdřív centrum, pak komunikace napojené na centrum, vstupy do škol, školek, zdravotnických zařízení. Celkem máme na starost v Chotěboři asi dvacet kilometrů komunikací,“ vysvětluje Uchytil s tím, že jinak je to s úklidem chodníků. Tady se Teles řídí městskou vyhláškou, která určuje, které chodníky se uklízet budou a které ne. Do kategorie uklizených patří chodníky v centru, na okrajích města se chodníky podle vyhlášky už neudržují.„Bydlím naštěstí v centru, takže s úklidem chodníků jsem spokojen,“ říká Milan Knob z Chotěboře.

Nasadili novou techniku

Maximální úsilí v boji se sněhovou nadílkou vyvíjí podle místostarosty Bohumíra Nikla i Služby města Ždírce nad Doubravou. „Zakoupili jsme novou techniku, uklízíme a sypeme. Kromě našich zaměstnanců a dvou pracovníků z úřadu práce jsme uzavřeli smlouvu na úklid komunikací se soukromníkem. Soukromníci uklízejí na základě smlouvy s městem i v našich místních částech,“ upřesnil Nikl.

Problematika úklidu městských chodníků ale rozpoutala na webu ždírecké samosprávy živou diskusi, kde diskutující „radí“ městu, jak chodníky udržovat, čím sypat anebo naopak nesypat. Někteří z diskutujících viní naopak ze stavu věci takzvaný chodníkový zákon, který je podle jejich názoru hloupost

Štěpánka Saadouni, Jaromír Kulhánek