„Podnikatelům z Vysočiny byli k dispozici k individuálním zhruba hodinovým konzultacím ředitelé zahraničních kanceláří státní agentury pro podporu exportu CzechTrade se sídlem v Bělehradě a Záhřebu.

O konzultační den byl mezi podnikateli velký zájem. Pokud se týká oborového zaměření, zájem byl především od firem z oblasti strojírenství, ale i potravinářství či textilní výroby,“ informoval ředitel Aleš Kadlec.

Závěrem konzultačního dne bylo možné uplatnění firem z České republiky, mezi které patří především technologie čištění odpadních vod, výstavba inteligentních skládek odpadů, vodovodní a kanalizační sítě.

Dále vodojemy, protipovodňová opatření, přečerpávací stanice, skládky tuhého odpadu a v neposlední řadě výstavba dálnic a železnic.
„Tím však samozřejmě není vyloučeno prosazení českých výrobců a dodavatelů v dalších oblastech. Obecně lze říci, že české výrobky mají v Srbsku a Chorvatsku velkou šanci na úspěch, vzhledem k dlouhodobě dobré pověsti. Mezi další pozitiva snazšího navázání obchodních kontaktů patří jazyková blízkost a dlouhotrvající dobré vztahy,“ říká Kadlec.

Důležitá propagace i jazyk

Pro úspěšné navázání obchodních vztahů ve jmenovaných zemích doporučuje ředitel Kadlec provedení důkladné analýzy místní poptávky a vytipování vhodných místních partnerů pro obchodní zastoupení.

Místní obchodní zástupci jsou, jak upozorňuje Okresní hospodářská komora, v dalším vyjednávání kontraktů úspěšnější, než pokud bude český podnikatel vyjednávat sám. „Dále lze doporučit zpracování základních propagačních materiálů a produktových katalogů v místních jazykových mutacích. Velkou výhodou rovněž bývá přítomnost tlumočníka a tím možné vedení obchodního rozhovoru v mateřském jazyce místních obchodníků,“ zdůrazňuje Kadlec.

Je možné i nabídnout asistenční služby agentury CzechTrade ve zmíněných teritoriích, což může být pro nově vstupující firmu na daný trh významným usnadněním práce.

Mezi základní služby patří ověření zájmu o výrobek či službu, vyhledání obchodních kontaktů, organizace jednání a asistence při jednání, průzkumy trhu a pomoc při vyhledání partnera pro vytvoření obchodního zastoupení.