Jihovýchodní obchvat Havlíčkova Brodu, po kterém volají už léta nejen komunální politici, dopravní odborníci, ale i řidiči, se v nejbližších letech stavět nebude. Vyplývá to z návrhu strategie Ministerstva dopravy ČR na období 2011 až 2025. Ministerstvo dopravy vznik této koncepce vysvětluje ústy svého mluvčího Jakuba Ptačinského jako reakci na kritický nedostatek financí a potřebu zásadního přehodnocení přístupu plánování dopravní infrastruktury v České republice.

„Předpokládané finanční zdroje do roku 2025 v žádném případě neumožní všechny dopravní stavby realizovat. Počítat lze zhruba se čtyřiceti procenty potřebných staveb. Stavět se budou jen ty silnice, které budou mít největší přínos pro společnost,“ nechal se slyšet Ptačinský.

Ve strategii Ministerstva dopravy figuruje, co se týče Havlíčkobrodska, jen úprava silnice první třídy číslo I/19 v úseku Rouštany – Pohled. Uskutečnit by se měla v roce 2013. Ani jiné oblasti Vysočiny na tom nejsou dobře. V roce 2012 plánuje ředitelství silnic a dálnic financovat pouze modernizaci silnice číslo I/19 mezi Žďárem nad Sázavou a Mělkovicemi, stejně tak komunikaci v Pávově na Jihlavsku. O rok později by měl přijít na řadu ještě úsek silnice I/34 mezi Pelhřimovem a Božejovem. Poté už nic.

Kromě jihovýchodního obchvatu Havlíčkova Brodu strategie nepočítá například ani s obchvaty Osové Bítýšky, Skleného nad Oslavou na Žďársku nebo se stavbou silnice u Kámene na Pelhřimovsku.

„Přitom kraj Vysočina výstavbu jihovýchodního obchvatu Havlíčkova Brodu, stejně jako celá řada odborníků, podpořil. Naposled v rámci lednového připomínkového řízení,“ neskrýval své zklamání havlíčkobrodský radní Libor Honzárek, který se v uplynulých letech problematice výstavby obchvatu za necelé dvě miliardy korun věnoval.

Politický lobbing
Krajský zastupitel Zdeněk Dobrý slova Libora Honzárka potvrdil. „Obchvat je nejen prioritou Havlíčkova Brodu, ale i kraje Vysočina a jeho výstavbu podporuje i jihlavské ředitelství silnic a dálnic,“ řekl Dobrý a naznačil, že Havlíčkův Brod může hru o jihovýchodní obchvat vyhrát pouze politickými prostředky. „Je nutné, aby komunální politici pravicových stran vyvíjeli tlak na své poslance, senátory, popřípadě i členy vlády.

Politickou iniciativu už projevili starosta Havlíčkova Brodu Jan Tecl a poslankyně Jana Fischerová. Navštívili ředitele silnic a dálnic, dopisem vyzvali hejtmana kraje Vysočina Jiřího Běhounka o podporu.
O jihovýchodním obchvatu Havlíčkova Brodu jednal s představiteli radnice i senátor Petr Pithart.

I ten považuje výstavbu obchvatu, a to nejen v Havlíčkově Brodě, ale také v Chrudimi, za jednoznačné priority ve výčtu dopravních staveb na Vysočině a Pardubickém kraji. Vrcholem politických iniciativ souvisejících s problematikou výstavby obchvatu v Havlíčkově Brodě by se měla stát jarní návštěva ministra dopravy Víta Bárty.

„Vezmeme–li v úvahu, že doprava poroste, je to špatná zpráva pro všechny řidiče. Město bude i dál trpět nadměrnou dopravou, která znamená zatížení životního prostředí, ale i zvýšení nebezpečí nehodovosti a zranění lidí,“ komentoval rozhodnutí ministerstva dopravy Jakub Holemář, profesionální řidič z Havlíčkova Brodu.

Připomeňme, že jihovýchodní segment plánovaného městského dopravního kruhu má v Brodě propojit výpadovky na Jihlavu a na Ždírec nad Doubravou. Na východě má navázat na již vybudovaný severovýchodní segment okruhu, a to v místě kruhového objezdu u supermarketu Hypernova.