Stavba nového vedení vysokého napětí o síle 110 kV, které spojuje transformovny v Mírovce a v Hlinsku, stála dohromady půl miliardy korun. V současné době je vedení dlouhé osmatřicet kilometrů a zásobující proudem řádově desetitisíce lidí ve zkušebním provozu. Stavba trvala od září 2007 takřka do konce loňského roku.

Bez omezení

„Posílí napájení transformovny Hlinsko, současně výrazně zvýší spolehlivost dodávky elektrické energie pro obyvatele Havlíčkobrodska, Chotěbořska i části Chrudimska, a také umožní propojení uzlových stanic Mírovka a Krasíkov,“ uvedla nedávno tisková mluvčí východočeské pobočky ČEZu Šárka Beránková.

Součástí vedení bude zemnící lano s optickými vlákny (KZL) pro přenos dat, telefonických hovorů a telemetrie.

Přestože je provoz teprve ve zkušební době, žádná omezení by podle Beránkové již odběratele čekat neměla. V ostrý totiž přijde plynule a bez přerušení.

Během stavebních prací, kdy speciální technici pracovali za přísných bezpečnostních opatření pod napětím, bylo třeba se také vypořádat s několika nečekanými problémy.

„V srpnu 2008 při hloubení jam pro základy byla na poli u Ždírce nad Doubravou nalezena nebezpečná letecká munice z druhé světové války. V jednom případě jsme dokonce byli nuceni povolat policii z důvodu odmítnutí majitele vpustit zhotovitele na pozemky. Ten koupil pozemky na předpokládanou výstavbu seníku, ale původní majitel ho neinformoval o výstavbě vedení. Policie také byla nucena řešit krádež ocelových součástí na nové stožáry,“ vyjmenovala některé problémy mluvčí ČEZu.

Zmíněné problémy s jedním potřebným pozemkem prý podle několika informací zapříčinily zdržení stavby. To ale Šárka Beránková jednoznačně dementovala.

„S majitelem pozemku, který leží u České Bělé, jsme se dohodli, proto se k tomu nebudeme více vyjadřovat. Stavba však byla dokončena v předem stanoveném termínu,“ dodala ještě na závěr mluvčí.

Stavba v číslech
– Vztyčeno je 167 úzkých příhradových stožárů (až 38 metrů ), 30 příhradových stožárů 35 kV (cca 13 metrů ), 40 betonových stožárů. Délka vedení velmi vysokého napětí je 37,5 km
– Délka lan je 363, 7 kilometrů
– Váha stožárů je 1,4 milionu kilogramů.
– Bylo použito téměř 7 500 kubíků betonu (na stavbu hráze Orlické přehrady bylo třeba přibližně 114 x více
– Plocha stožárů je 45 219 m2, což je asi šest a půl fotbalových hřišť.