Do Jihlavy právě v těchto dnech dorazilo ekologicky šetrné palivo E 85. Jako první ho v krajském městě i na celé Vysočině začala prodávat jihlavská čerpací stanice Tank Ono.
Pro většinového řidiče je to palivo spíš neznámé. „Vůbec nic o tom nevím. Ale tuším, že by to mohla být nějaká náhrada za klasickou naftu,“ byl zaskočen nabídkou nového produktu Miroslav Kubát. Zjištěním, že by palivo E 85 mohl tankovat místo benzinu (nebo spolu s ním) do nádrže svého favoritu, byl překvapen.
Ani řada dalších řidičů, kteří včera kolem poledne na čerpací stanici Tank Ono tankovali, neměli jasno.
Ti, co se naopak s alternativními palivy už setkali, k nim vyjadřovali jasně záporný vztah. „Jezdím na naftu. Raději si tady na pumpě připlatím. Vím, že nároky na servis, zejména výměnu filtrů, jsou tak vysoké, že bych neušetřila, kdybych tankovala ekonaftu,“ poznamenala Romana Lomozová.
Společnost Tank Ono začala palivo E 85 prodávat loni na konci září. Její jihlavská pumpa je šestou, kde novinku zavedla. „Někteří řidiči nové palivo E 85 už znají, někteří se s ním setkávají poprvé,“ říká Petr Zeman, provozní vedoucí jihlavské čerpací stanice Tank Ono. „Pokud se s ním setkávají poprvé, tak jim samozřejmě vysvětlíme, jak s ním zacházet,“ dodal Zeman.
Propagátoři nového druhu „benzinu“ připouštějí, že palivo E 85 nelze tankovat do každé nádrže na benzin. „Motor auta musí být pro používání E 85 upraven, případně lze toto palivo tankovat půl na půl s benzinem Natural 95,“ popsal možnosti praktického využití Zeman z jihlavské benzínky Tank Ono.
Zmíněné jednoduché řešení ovšem odborníci odmítají. „Postup, kdy se smíchá E 85 s Naturalem 95, nedoporučuji. Kolega přesně tuto variantu zkusil a závěr byl, že by si to do auta už nikdy příště nedal,“ oponoval s použitím příkladu Pavel Kosztolányi, vedoucí servisu ve značkovém jihlavském autosalonu Auto Máca.
Upravená auta
Podle Kosztolányho můžou nastat vážné problémy hlavně se vstřikováním. „Ve zmíněném případě se zhoršil chod motoru, zvýšila se jeho hlučnost,“ doplnil Kosztolányi.
Přesto nemusí být budoucnost ekologických paliv předem černá. Řada automobilek zavádí a rozšiřuje nabídku modelů, které jsou schopné nové palivo spalovat. Jako první byl Ford, který začal auta, označovaná jako FFV, vyrábět. Mladoboleslavská Škodovka vyrábí vůz s označením Škoda Octavia Multifuel. „Pokud je technologie vstřikování přizpůsobena a motor vysloveně na palivo jako E 85 určen, pak proti E 85 nic nemám,“ uzavřel Kosztolányi.
EKODIESEL 30.90
DIESEL 32.90
NATURAL 95 32.90
E 85 23.90
Zdroj: Tank Ono s. r. o.