Areál Kulturního domu Ostrov přivítá stejně jako v předcházejících letech na sto padesát vystavovatelů z České republiky a Slovenska a společně s nimi i tisíce návštěvníků.

„Odhaduji, že letošní Zahradou projde na šestnáct tisíc lidí,“ řekla Jana Koubková ze společnosti Geonova, která tradiční třídenní havlíčkobrodský zahradnický veletrh pořádá.

Jeho přípravy jdou právě v těchto chvílích do finále, pořadatelé chystají zázemí pro vystavovatele, prodejce, ale i pro účinkující doprovodného kulturního programu, který k prodejní výstavě patří. Myslí také na řidiče, kteří budou v Havlíčkově Brodě hledat místa k zaparkování.

U Ostrova řidiči nezaparkují

„Upozorňuji řidiče, že parkování přímo u kulturního domu nebude možné. Svá auta nebudou moci nechat ani na Havlíčkově náměstí, nebo na parkovací ploše v sousedství areálu. Ta poslouží výhradně k parkování vozidel vystavovatelů,“ upozornila Koubková. Ulice na sídlišti Žižkov budou dopravním značením upraveny jako jednosměrné, nejbližší velké záchytné parkoviště bude to nové u průmyslové školy.

„V ulicích u kulturního domu budou k dispozici pořadatelé, kteří v případě potřeby řidiče k parkovacím místům nasměrují. Mají s tím letité zkušenosti,“ pokračovala Koubková.

Tradiční návštěvníci akce vědí, že parkovat se dá například v Chotěbořské ulici, u polikliniky, nebo Kauflandu. Část výtěžku havlíčkobrodské Zahrady putuje na konto denního stacionáře Úsvit v Havlíčkově Brodě, který pečuje o klienty s mentálním handicapem. Vedení stacionáře každý rok používá tyto peníze na zakoupení materiálu pro svoje dílny.

Pravidelně každý rok proto vytvářejí klienti stacionáře pro návštěvníky Zahrady drobné upomínkové předměty. Letos tomu tak ale nebude. „Výroba upomínkových předmětů znamená velké množství práce navíc a my letos nestíháme, máme fofr,“ uvedla ředitelka stacionáře Dana Koudelková a pokračovala: „Na Zahradě budeme prezentovat, a to jako jeden z vystavovatelů, výrobky keramické dílny, výtvarné dílny, dílny šicí a tkalcovské,“ vypočítala Koudelková. Ta zdůraznila, že výrobky klientů Úsvitu vystavené ve stánku prodejné, za rozumné, ale pevně stanovené ceny. „Výrobky klientů stacionáře Úsvit jsou rok od roku lepší, proto je o ně stále větší zájem. Na odbyt jdou jak šperky z korálků, tak umělecká a užitková keramika, stejně jako výrobky tkalcovské dílny,“ konstatuje ředitelka, ale jak dodává, je občas těžké trefit se do vkusu zákazníků.

„Vkus a zájem návštěvníků zahrady se každý rok mění. Pokud například loni byl největší zájem o ručně tkané podložky na židle a lavice, bude to letos určitě keramika,“ usmála se Koudelková.

Není bez zajímavosti, že organizátoři havlíčkobrodské Zahrady 2011 připravili právě ve spolupráci s Úsvitem velkou návštěvnickou soutěž o motorové kolo a přenosný počítač. Zúčastnit se jí mohou všichni návštěvníci, kteří si u stánku Úsvitu zakoupí předmět v minimální hodnotě padesáti korun.

Štěpánka Saadouni, Jaromír Kulhánek