Ovšem zavedení takového systému není levná záležitost a ne všechny pověřené úřady si to mohou dovolit. „Já osobně to jenom vítám. Vím od svých známých, že jinde se na podobných úřadech čeká hodiny a ještě si musíte dávat pozor, aby vás někdo ve frontě nepředběhl. Soukromě podnikám a každé zdržení je pro mě velkou ztrátou času,“ pochvaluje si nový systém například Milan z Chotěbořska.
Na úřad stejně jako k zubaři
Chotěboř zavedla vyvolávací systém na Havlíčkobrodsku jako první. „V lednu letošního roku proběhlo na našem úřadě anonymní dotazníkové šetření spokojenosti klientů odcházejících z budovy městského úřadu. Toto šetření přineslo řadu užitečných informací, které bude možné využít ke zlepšování poskytovaných služeb,“ říká vedoucí městského odboru dopravy Pavel Málek.
Kromě ostatních, do dotazníkové akce zapojených dvanácti odborů radnice, byl i odbor dopravy a silničního hospodářství hodnocen z pozice návštěvnosti celkového počtu respondentů úřadu a podle vedoucího Málka bylo zjištěno, že odbor dopravy navštívilo téměř pětatřicet procent lidí z celkového počtu klientů.
„Z tohoto důvodu se nám objednávkový systém pro klienty odboru dopravy osvědčil a žadatelé ho hodnotí veskrze kladně a využívají hlavně při internetovém objednání, který ho po příchodu v jím určeném čase, přednostně zařadí do fronty čekajících,“ zdůrazňuje Málek.
Zvykají si žadatelé i úředníci
Díky systému nenastávají situace, kdy se příchozí přou, kdo přišel dříve a zároveň jsou zařazeni na přepážku, která jejich potřebu vystihuje nejvíce a pracovníka, který ji vyřídí. Úředníci jsou informováni o čekajících klientech ihned a mohou se jim po dokončení rozdělané práce plně věnovat.
Elektronický vyvolávací systém má i radnice v Hav〜líčkově Brodě. „Zavedli jsme jej před rokem. Kontakty jsme umístili na naši hlavní webovou stránku. Občané ho využívají stále víc, jakmile zjistí, že díky tomuto systému, který máme nejen na odboru dopravy, ale i na oddělení vystavování nových občanských průkazů a pasů, nemusejí na úřadě čekat ve frontách,“ konstatoval havlíčkobrodský starosta Jan Tecl.
Například Světlá nad Sázavou ale takový systém nemá a podle tajemníka radnice Jiřího Moučky ho zatím ani nepotřebuje. „Až čas ukáže, jestli je takový systém nutný. Největší zájem o návštěvu na odboru dopravy bývá hlavně tehdy, když například nová legislativa nařizuje třeba výměnu řidičských průkazů. Za normálního provozu se fronty na úřadě netvoří. Město Světlá má tři úřední dny, ale v nutných případech občanům vyjdeme vstříc i mimo úřední dny. Kromě toho zavedení vyvolávacího systému stojí peníze, které si městský úřad v rámci hledání úspor nemůže zatím dovolit vydat,“ vysvětluje tajemník Jiří Moučka.
Toto objednání lze učinit na internetových stránkách města až na dobu třiceti dnů předem. Klient při internetovém objednání obdrží kód, který zadá při svém příchodu v určený čas do vydávacího zařízení pro lístky a systém sám ho zařadí do fronty čekajících tak, aby byl obsloužen přednostně.