Nic takového se ve čtvrtek na Havlíčkobrodsku nekonalo přes to, že i tady se stávkovalo.

A třeba alespoň některým školákům možná přišlo přerušení železniční dopravy dokonce vhod. „Do školy dneska kvůli stávce nejedu, budeme prý omluveni,“ řekl šestnáctiletý student, který na střední průmyslovou školu ve Žďáře na sázavou nemůže dojíždět jinak, než vlakem.

Děti zůstaly doma

„Mně zůstaly doma obě děti, které ještě chodí do školy. Starší syn se byl včera zeptat na pohledském nádraží, jestli mu něco jede na učiliště do Světlé nad Sázavou, ale řekli mu, že nepojede vůbec nic,“ líčila jedna z maminek, která včera ráno cestovala autobusem do Havlíčkova Brodu.

„Mohla byste se mi podívat na autobus, který by jel dneska ze Světlé do Havlíčkova Brodu? Tak od dvanácti do dvou. A zastávka je někde na náměstí, nebo jinde?“ zjišťovala v autobusovém centru v hale brodského vlakového nádraží jedna z cestujících.

„Lidé se nás chodili na spoje ptát už včera,“ řekla jedna z pracovnic autobusového centra. Vlakové pokladny byly tedy v provozu, bylo možné kupovat lístky a před nádražím bylo stanoviště náhradní dopravy.

Žádný vlak tedy sice nevyjel na trati Brno- Praha, ale linkový autobus ve směru Přibyslav-Havlíčkův Brod nebyl obsazený více než obvykle. Cestující jeli do zaměstnání, studenti do školy. Diskuse mládeže se točila hlavně kolem vyučování a kam se půjdou o víkendu bavit. Slovo stávka a politika nezazněly ani jednou. Silnice u vjezdu do Havlíčkova Brodu byla průjezdná stejně jako v jiných dnech.

Stávka zřejmě nijak dramaticky neovlivnila ani neochromila život obcí podél železniční trati Světlá nad Sázavou – Kolín. „Většina obyvatel u nás vlakem přestala jezdit už dávno s ohledem na nekvalitní služby, které železnice nabízí. U nás se jezdí buď autem nebo autobusem. Vlakem jede jen pár důchodců k doktorovi, ale ti si svoje pochůzky s ohledem na stávku vyřídili předem,“ konstatoval starosta Leštiny u Světlé Jaromír Vadinský. Obec Pohleď nedaleko Světlé nad Sázavou leží stranou od hlavních silničních tahů, dostupná je hlavně po železnici.

„U nás jedou dva autobusy za den, většina obyvatel jsou důchodci. Těch několik mladých rodin jezdí do práce autem. Senioři nejezdí téměř nikam, nákupy jim vozí děti autem, vozí je i k lékaři, takže stávka nás neohrožuje. Pro mě za mě, může stávka trvat týden, protože co se v tomto státě poslední dobou děje, nemá obdoby,“ vyjádřil se starosta Jindřich Holub.

Jeden den stávky výrobu neohrozí

Největší dřevařská firma Stora Enso ve Ždírci nad Doubravou zajišťuje asi 20 procent dopravy svých produktů po železnici, jedná se především o smrkovou kulatinu.

„Včera jsme diskutovali ohledně stávky s našimi partnery v Rakousku. Jeden den nás neohrozí. Pokud by stávka trvala déle, bylo by to horší,“ komentoval situaci jednatel společnosti František Vomočil.

Výrobna kartonů Apolly v Ronově nad Sázavou leží sice vedle železnice, ale zboží dopravují kamiony. „Ze zaměstnanců nikdo nechybí, jezdí do práce autem,“ sdělil přípravář Jan Mňuk.

Štěpánka Saadouni, Zuzana Klementová