Josef Beneš, vedoucí odboru rozvoje města, uvedl, že havlíčkobrodská samospráva v průběhu letošního roku proinvestuje více než čtvrt miliardy. „A to v rámci sto dvaceti investičních akcí, které se liší velikostí, jsou v různém stadiu přípravy, nebo realizace,“ vysvětlil Beneš a dodal, že osmačtyřicet investičních zá〜měrů města přesahuje svým objemem půl milionu korun.

V této souvislosti se zmínil například o pokračování revitalizace Cihlářského potoka, úvodní etapě opravy Staré radnice, pokračující přestavbě někdejší ZŠ Rubešova nebo o nákladné rekonstrukci Jihlavské ulice.

Koncept chystané revitalizace Smetanova náměstí před〜stavil lidem v auditoriu radní města Libor Honzárek. „Smetanovo náměstí je ale i v současné, a to ne příliš šťastné, podobě náměstím živým a takové by mělo zůstat i do budoucna. To je jeho velká devíza,“ uvedl radní Honzárek a zdůraznil, že veřejná diskuse o nové podobě Smetanova náměstí bude obsáhlá a proběhne v několika fázích.

Úvodní koncept vychází především z faktu demolice problematického panelového domu. Jeho likvidací dojde k zásadní parametrické změně náměstí, které by následnou výstavbou nové moderní budovy mělo být v podstatě rozděleno na dvě části.

„Tato nová budova by měla být opravdu moderní a reprezentativní. V úvahu připadá například kongresové centrum, spolkový dům, nebo něco podobného. V žádném případě ale není nutné s výstavbou tohoto objektu spěchat. Jsem pro to, aby se počkalo třeba pět let. V průběhu té doby bude možné v klidu vyhodnocovat všechny eventuální návrhy její podoby a jejího využití,“ konstatoval Honzárek. Současně dodal, že tato budoucí „parcela“ bude zcela jednoznačně nejlukrativnější v celém Havlíčkově Brodě.

Koncept dále podle jeho slov počítá se zachováním stávající tržnice, kterou se lidi v Havlíčkově Brodě naučili využívat a která i v současné podobě patří k hezkým místům lokality.

„Projektant uvažuje také o tom, že by se částečně na Smetanovo náměstí vrátila doprava, a to prostřednictvím jednosměrné komunikace vedoucí podél pošty a zemědělské správy s vyústěním do uvolněné Havlíčkově ulici,“ pokračoval Honzárek. Naznačil také, že pod Smetanovým náměstím by v budoucnu mohlo vzniknout i podzemní parkoviště, podobně jako v partnerských městech Havlíčkova Brodu, tedy v rakouském Brixenu a nizozemském Brielle.

Zelení proti tvrdosti

Na rozdíl od centrálního Havlíčkova náměstí by náměstí Smetanovo mělo být plné zeleně. „Ta by měla změkčit tvrdost výstavby ze sedmdesátých let minulého století,“ řekl Honzárek a připomněl smutnou historii Smetanova náměstí, které necitlivými zásahy přišlo v minulosti o celou třetinu své historické zástavby a do současnosti trpí mnohými problematickými partiemi. „Například nevzhlednými zásobovacími trakty, problematickým schodištěm a tak podobně,“ řekl Honzárek.