Součástí Úsobského kulturního léta jsou i tradiční závody veteránů. Slovo závody není až tak namístě, protože vítězem se v sobotu v Úsobí stal v podstatě každý historický automobil nebo motocykl, který dojel do cíle. Na start tradiční jízdy do vrchu se postavily skoro tři desítky motocyklistů a čtyři automobilisté. A s nimi samozřejmě i jejich stroje, kterým čas na půvabu nikterak neubral. Ba právě naopak.
„Na veterány čekalo stoupání v délce 2 400 metrů s padesátimetrovým převýšením. Vozidla jezdila z Úsobí ve směru na Herálec a dál, a tuto trať absolvovala hned dvakrát,“ vysvětlil jeden z pořadatelů Jiří Dušek a přidal výsledky. Mezi automobilisty si s nástrahami tratě nejlépe poradil místní Emil Heperstein na voze Tatra 805. „Motocyklistům pro změnu vévodil havlíčkobrodský Martin Stejskal. Ten jel na motocyklu značky JAWA 350 Kalifornia,“ sdělil Dušek.
Domácí Jaromír Polák se úsobské jízdy do vrchu zúčastňuje pravidelně. V sobotu se na trať vydal s vozem Tatra 57, tedy s legendární „Hadimrškou“ v provedení kabriolet. Vyrobena byla v Československu v roce 1936.
„Tatra 57 byla a stále je spolehlivým vozem. Jezdím s ní maximálně šedesátikilometrovou rychlostí. Motor o obsahu 1 000 centimetrů kubických si na sto kilometrů vezme 15 až 20 litrů benzínu,“ popsal základní parametry vozu Jaromír Polák. Automobil vlastní už šest let. „V té době zdaleka tak dobře nevypadal. Byl to v podstatě šrot. To auto bylo, jak se říká po smrti“, usmál se Polák.
Unikátní kabriolet
Náhradní díly, které potřeboval, si vyrobil, nebo koupil. „Nevím, kolik vozů této značky u nás jezdí, ale kabrio jsem viděl pouze jedno,“ pokračoval Polák a dodal, že s Tatrou 57 objíždí srazy veteránů po celé České republice.
Diváci v Úsobí obdivovali nejen Polákovu Tatru 57 a další automobily, ale také celou řadu motocyklů. Byly mezi nimi například Jawa 250 z roku 1935, stroj NSU 501 OSL, taktéž z roku 1935, nebo ČZ 125 T z roku 1950. Zřejmě nejstarším motocyklem, který se závodů do vrchu zúčastnil, byl francouzský stroj Terrot Dijonz roku 1928.
Všechny uvedené stroje, ale také mnohé další, si milovníci technické historie mohli prohlédnout v areálu úsobského zámku. Jejich výstavu tam uspořádal již výše zmíněný Jaromír Polák.