Na letišti v Havlíčkově Brodě probíhalo v pátek soustředění pražského aeroklubu. V pátek v ranních hodinách při přípravě letového dne bylo pořadatelem provedeno rozdělení letadel. Poté probíhalo jejich následné složení. Devatenáctiletému pilotovi byl přidělen bezmotorový kluzák značky Cirrus. Složení trupu a křídel letounu prováděl pilot za pomoci dalších dvou členů aeroklubu. Sám pak již provedl dokompletaci v podobě nasazení plovoucího výškového kormidla na ocasní část letounu, včetně jeho upevnění, přičemž zajišťovací závlačku zajistil v nesprávné poloze. Tuto chybu neodhalil ani při provedené kontrole.

Vlivem toho se při následném startu tohoto kluzáku, který se prováděl na tažném laně za vlečným letadlem značky Zlín 226, plovoucí výškové kormidlo od kluzáku odpojilo, a to v okamžiku, kdy se kluzák v rychlosti zhruba 90 km/h odpoutal od země a dosáhl výšku zhruba jednoho metru nad letištní plochou. Kluzák začal nepřirozeně stoupat pod ostrým úhlem. Jeho pilot na vzniklou situaci okamžitě zareagoval a probíhající start přerušil vypojením vlečného lana. Kluzák se stal neovladatelným a přešel do nekontrolovaného stoupání do výšky zhruba sedmi metrů, kde ztráta rychlosti způsobila jeho "pád" čumákem k zemi.


Po nárazu se kluzák od země odrazil a po odskoku zůstal stát na letištní ploše ve vzdálenosti zhruba 240 metrů od hrany vzletové dráhy v poloze na břiše se zaraženým podvozkem do trupu. Vlečný letoun pokračoval bez ohrožení dál v letu. Při nárazu došlo k poškození přídě kluzáku a rozbití kabinového štítku, jehož úlomky způsobily pilotovi tržnou ránu na hlavě. Poranění mu byla následně ošetřena v Nemocnici v Havlíčkově Brodě, kam byl převezen dalšími účastníky soustředění. Poškozením letounu, jehož hodnota je zhruba 300 000 korun, byla majiteli Aeroklubu Praha Letňany způsobena dosud nevyčíslená škoda. Další okolnosti nehody a míru zavinění vyšetřují havlíčkobrodští policisté ve spolupráci s experty z Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod Praha.

Autor: Dana Čírtková