Pokud však zatouží dostat se do vzduchu, mají dost příležitostí přímo v kraji. Na Vysočině slouží letcům nyní 14 letišť.

„Lety pro veřejnost samozřejmě nabízíme nepřetržitě. Zájem o ně býval větší. Po revoluci si to chtěl každý zkusit, protože do té doby se takhle létat nesmělo. Dnes už jsou toho lidé nasyceni. Jako jediní v kraji nabízíme akrobatické lety pro veřejnost, kdy zájemci letí s reprezentantem republiky v této disciplíně,“ láká člen Aeroklubu Chotěboř Jan Adamec. „Vždy poslední sobotu v květnu pořádáme leteckou show,“ dodává.

Letecké show lze vidět i na dalších letištích. Asi největší tradici má v tomto ohledu letiště Henčov u Jihlavy. Tam v září letošního roku proběhne již 22. ročník Horáckého leteckého dne. Právě henčovské letiště patří na Vysočině k nejfrekventovanějším. Existují i plány, že se dočká zpevněné startovací plochy, aby odsud mohla létat i větší letadla.

Nejvíce letišť v kraji je na Žďársku. V tomto okres lze odstartovat dokonce z pěti míst. Dvě jsou nedaleko oblíbeného Šiklova mlýna a doplňují tak jeho širokou nabídku.

Naopak jediné letiště pro civilní lety funguje na Třebíčsku. Malé letiště za Třebíčí ve směru na Kožichovice provozuje Západomoravský aeroklub Třebíč. Právě jeho člen, pilot Karel Picmaus, patří mezi české letecké rekordmany. Se svými více než sto tisíci starty je zapsán v České knize rekordů. Zájem o létání v Třebíči v poslední době ustálil. Za rok zde přibudou dva až čtyři zájemci o létání. „Je to tím, že se k nám jezdí učit létat lidé z širšího okolí,“ vysvětloval předseda Západomoravského aeroklubu Třebíč František Bartl. ⋌(rep)

Z Brodu se často létá do Chorvatska

Mezinárodní letiště v Havlíčkově Brodě funguje něco málo přes rok. Za tu dobu už zde přistáli piloti z různých koutů Evropy. „Důležité je, že poskytujeme služby v angličtině, což vnitrostátní letiště většinou nedělají. Už tu byla letadla z Německa, Polska, Rakouska, dokonce tu dvakrát přistávali i Američané. První z nich si špatně propočítal palivo na cestu. Chtěl doletět na letiště do Brna, ale nakonec musel se svým dvoumotorovým letadlem přistát už tady. Před čtrnácti dny jsme tu měli další americkou návštěvu. Přiletěl sem Američan, který létá po celé Evropě a připravuje cestopisy. Zdržel se tu pět dní,“ přiblížil dění na brodském letišti předseda brodského aeroklubu Milan Janeček.

Někdy se ale stane, že si piloti špatně spočítají dráhu brodského letiště. Málem na to doplatil jeden Belgičan. Už to vypadalo, že z letiště neodletí. Nakonec pomohlo až vysekání trávy a zválcování povrchu dráhy.

České posádky z Brodu nejčastěji míří do Chorvatska nebo na Ukrajinu. Na takovou dovolenou třeba do Egypta by odtud ale bez mezipřistání dorazili těžko. Brodské letiště s travnatou dráhou je totiž určeno jen pro menší stroje do pěti a půl tuny, čemu odpovídá také jejich dolet.

Se zřízením mezinárodního letiště souvisí také výstavba odbavovací haly. „Vybudovali jsme ji nejenom kvůli mezinárodnímu letišti. Je to i zázemí pro všechny, kdo se v areálu letiště pohybují. Je tu 40 hektarů plohy, my využíváme jen čtvrtinu,“ komentoval výstavbu haly, která zahrnuje i celní prostor Janeček.

Slouží hasičům i hudebníkům

Kromě aktivit spojených s létáním slouží letiště i mnoha dalším účelům. Příkladem je přibyslavské letiště známé mezi hasiči z celé republiky, protože se tam každoročně koná největší setkání požárních automobilů a hasičů vůbec Pyrocar. Letošní ročník začne v pátek 26. srpna. „O tomto víkendu se na letišti bude poprvé konat festival Šatlava fest. Je to první taková akce, jsme zvědaví, jak se vydaří,“ řekl vedoucí letového provozu na tomto letišti Jan Starý.

Plochu uzavřely spory s majiteli

Některá letiště se po roce 1989 potýkala s tím, že jejich plochy se ocitly v rukou soukromých majitelů. Na Vysočině je nyní uzavřené letiště u Černovic na Pelhřimovsku. „Někteří majitelé pozemků, které letiště pokrývá, si nepřejí jeho další provoz. Dokud neseženeme jejich souhlas, znovuotevření letiště není možné. Létáme ale aspoň na pozemcích, od jejichž majitelů souhlas máme,“ uvedl předseda Sportovního klubu Aero Petr Kovanda.

Zájem o vyhlídkové lety neklesá, i když nejsou úplně levné

Jedním z lákadel pro amatérské nadšence do létání jsou vyhlídkové lety. Lze si je vyzkoušet z několika letišť v kraji. Lety pro veřejnost zprostředkovává například Aeroklub Křižanov, a to na motorových letadlech i kluzácích. „Nejedná se o komerční činnost klubu, pouze zprostředkováváme lety prostřednictvím našich pilotů, kteří je provádějí ve volném čase,“ uvedl jeden ze členů Aeroklubu Křižanov.

V Křižanově je možné se proletět třeba v jednomotorové Cessně 172/Z43 pro tři cestující za 5 520 korun za letovou hodinu. Do oblak je se možné dostat i v Havlíčkově Brodě „Lze si u nás objednat i rekreační let. Provozujeme vlastní letadlo, se kterým se dá cestovat po celé Evropě. Zájem o rekreační létání stoupá. Je módní darovat let k narozeninám či výročí. Jedna letová minuta vyjde na 70 korun. Lidé většinou mívají strach, let pro ně ale bývá silným zážitkem. Z výšky 400 až 500 metrů je vidět celou republiku,“ popisuje Milan Janeček z brodského letiště.

Velkou zajímavostí pro veřejnost může být ukázka řízení letadel na zemi. „Posadím zákazníky do letadla, vysvětlím jim, jak se letadlo řídí a oni si to pak mohou vyzkoušet sami,“ vysvětlil Filip Zejda majitel Letecké školyv Dušejově. Ceny za létání jsou zde různé. „Za dvacet minut zaplatíte 475 korun. Hodina pak stojí 1 780 korun. Máme i slevy pro studenty a důchodce,“ přiblížil Zejda.

reportéři Deníku