S pěti modelovými situacemi dopravních nehod si museli poradit profesionální hasiči, členové Hasičského záchranného sboru Kraje Vysočina. Přitom až do poslední chvíle netušili, co je ne místě zásahu čeká.
Tak vypadala tradiční krajská soutěž ve vyprošťování, kterou Hasičský záchranný sbor Kraje Vysočina oslavil výročí svého založení. Zároveň s tím si i profesionální sbor hasičů z Chotěboře připomněl už celých 35 let své existence.
„Soutěže se zúčastní celkem pět družstev. Každý územní odbor Hasičského záchranného sboru Kraje Vysočina zde byl zastoupen jedním družstvem. Mimo soutěž předvedou svoje umění hasiči z Hasičského záchranného sboru Pardubického kraje a Hasičského záchranného sboru hlavního města Prahy,“ upřesnila mluvčí hasičského záchranného sboru Kraje Vysočina Petra Musilová.
Rozhoduje rychlost i taktika
Soutěž ve vyprošťování se koná každý rok z toho každý druhý rok je postupová, vítězové se účastní republikových kol. Jedno havarované auto s řidičem v bezvědomí, na střeše tohoto havarovaného vozu leží auto druhé. Jde doslova o vteřiny, neboť muž nejeví známky života. I tak vypadaly úkoly s nimiž se museli profesionální hasiči „poprat.“
Každé družstvo tvořili čtyři příslušníci. A sice velitel zásahu a tři hasiči. Jejich úkolem bylo rychlé, bezpečné a efektivní vyproštění zraněné osoby z havarovaného vozidla a poskytnutí první předlékařské pomoci.
Podle šéfa Hasičského záchranného sboru Kraje Vysočina územního odboru Havlíčkův Brod Luboše Vacka náročnost vyproštění řidiče z havarovaného vozu stoupá úměrně s tím, jak se modely vozů postupně zdokonalují a modernizují.
„Je rozdíl v tom jak vyprostit řidiče ze staré Škodovky a nebo z nového Superba. Každý vůz má svoje slabá a silná místa, která musí hasiči znát,“ zdůrazňuje Vacek. Proto profesionální hasiči modelové situace trénují nejen na soutěžích. „Spolupracujeme s naší největší automobilkou Škoda. Zhruba dvakrát do roka máme tak možnost seznámit se s novými typy vozů a dozvědět se tak, jakým nejednodušším a nejrychlejším způsobem provést zásah a havarovaného řidiče vyprostit,“ vysvětluje Vacek.
„Počínání soutěžních týmů během simulovaného zásahu sledovali rozhodčí z Hasičského záchranného sboru ČR a Zdravotnické záchranné služby Kraje Vysočina. Ti hodnotili zásah a vyproštění zraněné osoby z havarovaného vozidla ve třech oblastech,“ vysvětlila mluvčí. Rozhodčí hodnotili podle mluvčí zasahující družstva v oblasti taktiky.
Například v přístupu k místu nehody, jak označili místo nehody a podobně. Hodnocení kladná i záporná „padala“ i za oblast techniky provedení zásahu, například stabilizaci vozidla, způsob komunikace se zraněnou osobou a další kroky, včetně poskytnutí první předlékařské pomoci. „Soutěžící z jednotlivých družstev až do poslední chvíle neznali druh nehody. Bylo připraveno hned několik modelových situací dopravních nehod. Teprve při zahájení zásahu hasiči teprve zjistili, jaká situace pro ně byla nasimulována,“ zdůraznila mluvčí. Členové Hasičského záchranného sboru Kraje Vysočina územního odboru Havlíčkův Brod skončili nakonec na pátém místě. Velitel Luboš Vacek to za nějakou prohru ale rozhodně nepovažuje.
„Věděli jsme už od začátku, že vítězi nebudeme, ale nám o to ani nešlo. Postavili jsme soutěžní družstvo z mladých hasičů, kteří jsou u sboru dva ža tři roky. Chtěli jsme, aby si mohli vyzkoušet na vlastní kůži, co je při zásahu v terénu čeká,“ konstatoval Luboš Vacek.