"Do Podještědí a sem jezdíme rádi, už jsme startovali ve Vilémově a ve Štokách, byli jsme na krásné soutěži v Koječíně a máme radost z dnešního vítězství, které jsme vydobyli v této úžasné atmosféře Modlíkova,” řekl nedávno Deníku mechanik Miroslav Štér z hodně vzdálené vesnice - Losiná na Plzeňsku.

Že tomu tak je, potvrzuje Martin Havelka ze Škrdlovic. Letos má za sebou téměř patnáct startů v kláních kutilsky zkonstruovaných traktorů. Profesionální sekáč trávy a „údržbář” zelených ploch v řadě obcí na pomezí Brodska a Žďárska soudí, že v malých městech a na vesnicích jsou traktoriády oblíbenější, než poutě se střelnicemi a kolotoči.

Dvacet závodů za sezonu

„V době automobilové elektroniky spíše fascinuje, co dokáže na koleně vyrobený stroj s holým lankem ke karburátoru”, tvrdí Havelka a rozhlíží se po závodišti. Z pětadvaceti strojů vidí sem tam „nafťáka”, někteří mají místo nádrže propanbutanovou bombu, ale většina jede na benzín, převážně to jsou tzv. octaviáni s motorem ze zkorodované Škody 1203. „Startujeme v sedmnáctém závodě sezony a ještě nejméně tři absolvujeme, stroje převážíme na lafetách, když spočítám cestu z Plzně na Vysočinu a zpátky, vydáme jenom za jednu přepravu dva tisíce a počítejte ještě startovné a náhradní součástky, ale nelitujeme, druzí zrovna tolik prohýří, tohle je krásná motokrossová zábava s množstvím příběhů a na Havlíčkobrodsku se jezdí terénní závody jedna báseň,” tvrdí Jaroslav Borovička z daleké Losiné nad svým traktůrkem, který vybavil motorem ze Suzuki Vitary, ale přední nápravu vybral z Trabanta.

Štoky, Vilémov, Koječín a Modlíkov - to jsou čtyři tratě, o nichž se mezi motokrossovými traktoristy nejvíc mluví. „Soutěž se nám po všech stránkách povedla, ve vsi pořádáme kdeco, svědčí o tom loňský zisk stuhy Kraje Vysočina za bohatý společenský a kulturní život, navzdory tomu, že v sousední Přibyslavi zrovna byly Mlékárenské dny, na naši traktoriádu přijelo několik stovek lidí, z blízka i dálky,” hodnotí starosta Modlíkova Miroslav Štědrý, který už tradičně na startu mává šachovnicovým praporem. Někde mají Velké ceny a formule 1, jinde k motoristické radosti stačí formule Z, tedy mašina ze záhumenku.

Ivo Havlík