Každý soudný řidič chce mít na autě zimní pneumatiky, než potká první náledí nebo sníh. Od 1. listopadu navíc vejde v platnost novela, která stanovuje nová pravidla pro užívání zimních pneumatik.

Váhaví čekají až na první sníh

„Zákazníci už si zamlouvají termíny na přezouvání pneumatik. Ti, kteří zatím váhají, přijedou, až napadne sníh. To tu potom každý rok míváme nával a musíme prodloužit pracovní dobu nebo chodit do práce i v sobotu. Nyní obsloužíme denně tak patnáct zákazníků, většinou se jedná o naši stálou klientelu. Velká část z nich si u nás rovnou i koupí nové zimní pneumatiky,“ informovala Marie Šimanovská z přibyslavského Pneuservisu Praktik.

V havlíčkobrodském pneuservisu ContiTrade Services mají zamluvené již téměř všechny termíny až do konce října. Když na Vysočinu dorazí zima, bývají v práci klidně až do osmi do večera, aby stihli obsloužit čekající zákazníky. Proto doufají, že první chumelenice ještě pár týdnů posečká.

Podle novely zákona o silničním provozu musí mít zimní pneumatiky osobních aut vzorek hluboký alespoň 4 milimetry. V době od 1. listopadu do 31. března musí mít řidič na autě pneumatiky splňující tyto parametry, pokud je na komunikaci souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza. Stejné povinnosti má i v případě, že se dá vzhledem ke stavu počasí předpokládat, že se sníh, led nebo námraza na silnicích objeví.

Kolem naposledy zmíněného bodu je možné vést debatu o tom, jak mají řidiči poznat, že po cestě potkají námrazu nebo sníh.
„Pokutovat za zimní pneumatiky budeme, vždy ale přihlédneme k aktuálnímu stavu počasí,“ uklidňoval řidiče vedoucí Dopravního inspektorátu v Havlíčkově Brodě, David Hospodka.

Šoféři by se měli řídit zdravým rozumem a v zájmu vlastního bezpečí si vyhovující zimní pneumatiky pořídit. Pokuta do výše 2 000 má být spíše postrachem těch, kteří se po zasněžené Vysočině prohánějí na letních pneumatikách, a ohrožují tak život svůj i ostatních účastníků silničního provozu.

Letní či univerzální v zimě neobstojí

Letní pneumatiky jsou pro zimní provoz nevhodné, neboť při teplotách blížící se nule ztrácí přilnavost. Jejích vzorek navíc není schopen dostatečně vytlačovat sníh, což nezřídka končí nekontrolovatelným smykem.

Vhodnou náhradou za zimní pneumatiky nejsou ani celoroční neboli univerzální pneumatiky, které využívají zejména řidiči, kteří ročně najezdí maximálně 10 000 kilometrů. Jsou totiž vhodné spíše do teplejších oblastí a do měst, na sněhu špatně zabírají a mají také horší brzdné vlastnosti.

Nejrozumnější je tedy na přezutí pneumatik nešetřit a zbytečně ho neodkládat. „Zimní gumy jsem si nechal dát zrovna dneska. Neudělal jsem to kvůli vyhlášce. Z vlastní zkušetnosti vím, že jezdit na letních gumách v tomto přechodném období, kdy začínají první mrazíky, je riskantní. Spíš mi jde o vlastní bezpečí, než bych to dělal kvůli nové vyhlášce,“ řekl v pátek Jaroslav Dočekal z Krucemburku.

„Pro zimní provoz v oblastech, jako je Vysočina, jsou nejlepší zimní pneumatiky od renomovaných výrobců střední a vyšší třídy, které obsahují dostatek siliky. Ta způsobuje, že jsou měkčí a i při nízké teplotě si udržují potřebnou přilnavost. Jejich vzorek je o poznání hlubší, a proto lépe vytlačuje sníh a zajišťuje lepší trakci i brždění při jízdě na sněhu, sněhové břečce i mokru,“ podělil se o své zkušenosti Michal Nicák z Brna, který se svým automobilem občas zavítá i na Havlíčkobrodsko.

Řidiči by rovněž neměli zapomenout, že i letos jsou na silnicích Vysočiny vyznačeny úseky, kde je vzhledem k místním podmínkám zimní výbava povinná.

Zuzana Klementová