Na světě je nová studie intenzity dopravy na nejnebezpečnější křižovatce na okraji Jihlavy – v lokalitě zvané Tři věžičky. Podle ní projede místem denně na patnáct tisíc aut. Policisté ve spolupráci s Besipem a firmou Jipocar uvažovali o vybudování kruhového objezdu. Jenže experti, kteří zpracovávali novou studii, doporučují křižovatku zabezpečit semafory.

„Kruhový objezd není vyloučený, ale semafory by byly vhodnější, levnější a účelnější,“ podotkla ředitelka jihlavské pobočky Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) ČR Marie Tesařová. Ta Deníku řekla, že nemají důvod zabezpečení křižovatky jakkoli brzdit, ale současně upozornila, že nehodlají akci financovat.

Sehnat na projekt peníze bude asi největší problém. Křižovatka z poloviny leží na katastrálním území města Jihlavy a z poloviny na území obce Střítež. Navíc komunikace v části Červený Kříž patří městu Jihlava, silnice na Střítež kraji a hlavní tah na Havlíčkův Brod je ve vlastnictví státu.

Peníze v rozpočtu momentálně nejsou

Podle náměstka jihlavského primátora Josefa Kodeta (KDU-ČSL) se nedá se Stříteží jako případným spoluinvestorem počítat. Magistrát podle Kodeta také nemá v rozpočtu na vybudování semaforů peníze. „Mluvíme tu asi o pěti milionech korun,” upozornil Kodet.

Město samo už nyní provozuje více než deset světelných křižovatek, a to stojí nemalé peníze. „Pokud to stát zaplatí, tak jsme ochotni křižovatku provozovat. Náklady na elektřinu a údržbu totiž také stojí dost peněz a po několika letech se musí celý systém obnovit,“ řekl Deníku Kodet.

Podle něj je to stále stejná písnička. Stát řekne, co by se mělo udělat, ale už na to nechce dát peníze. Problematiku křižovatky úřady řeší už několik let. Vypracováno už bylo několik studií, ale dosud vše zůstávalo pouze na papíře.

Podle Libora Joukla (ČSSD), náměstka vysočinského hejtmana, bylo při jednáních k této lokalitě vždy konstatováno, že vyhrocená situace byla způsobena nevhodným přístupem k řešení umístění průmyslové zóny, kterou buduje obec. Při jejím zasazení do územního plánu a řešení celkové dopravní obslužnosti této lokality muselo být podle něj už na začátku přihlíženo k dostatečné kapacitě dopravní i jiné infrastruktury. „Je mi velice líto, že ten, kdo tento problém způsobil, dává od řešení stávajícího stavu ruce pryč,” řekl náměstek pro oblast dopravy Libor Joukl. Je tedy otázkou, jestli současné snahy a další utrácení peněz za studie nebude jen prací, která nakonec vyzní do ztracena.

Jipocar chce kruhový objezd

Podle aktuální ankety mezi řidiči patří křižovatka mezi nejnebezpečnější v regionu. Stejný názor mají i profesionální řidiči z Dopravního podniku města Jihlavy, kteří se ankety také zúčastnili.

Snahu vyřešit situaci u Tří věžiček má i firma Jipocar. Vedení firmy před časem přišlo s nápadem udělat na křižovatce pokus s papírovým kruhovým objezdem. Ten se dosud neuskutečnil. Netajili se ani tím, že by na projekt přispěli. „Stále trváme na tom, že kruhový objezd by byl nejvhodnější, protože jde o plynulejší variantu. Křižovatka je navíc zatížena hlavně v dopravní špičce,“ vysvětlil Jiří Vybíhal z Jipocaru.

Firma se také ustavičně brání nařčení z toho, že to je právě ona, která křižovatku nejvíc zatěžuje. Podle Vybíhala to není pravda a dokládá to aktuálním průzkumem, který si nechala společnost udělat. Podle něj odbočí na Střítež pět tisíc aut z patnácti tisíc. Navíc jen necelých 1 700 jede do Jipocaru.

Policie: Víc opravdu udělat nemůžeme

Pro lepší zabezpečení křižovatky už víc nemůže udělat ani policie. Podle vysočinské policejní mluvčí Dany Čírtkové to platí i pro nedalekou frekventovanou křižovatku u nájezdu na dálnici D1.

„V celém tomto úseku už jsme udělali, co jsme mohli. Vyčerpali jsme všechny možnosti značení. Naposledy jsme u nájezdu na dálnici nechali udělat zelené sloupky, které lépe oddělují jízdní pruhy,“ podotkla Dana Čírtková. Křižovatka u dálnice byla označena za jedno z nejhůře postavených křížení v celé republice. Úřady se odhodlaly k instalování několika bezpečnostních prvků a značení až poté, co letos zemřel motorkář, který se na inkriminované křižovatce srazil s dodávkou.

V anketě o nejnebezpečnější místo hlasovali také řidiči jihlavské dopravní společnosti ICOM transport. Pro ně jsou na nejrůznějších místech nejhorším jevem větve zasahující do silnice. Jako druhý problém označili nebezpečnou křižovatku v Dudíně v jihlavském okrese. Pro řidiče z Dopravního podniku města Jihlavy je kromě křižovatky u Tří věžiček problematický také výjezd z Malého Beranova směrem na Jihlavu. Oběma místy jezdí autobusové linky MHD.