Čistírnám se říkalo i „osvobozená domácnost“, pomáhaly ženám osvobodit se od některých domácích prací. Dnes se provoz čistíren stává s ohledem na vysoký úbytek zákazníků, skokový nárůst cen energií a chemikálií, poměrně riskantním podnikem s nejistým výsledkem.

„Krize nás válcuje, a to doslova a do písmene. Letošní rok je kritický, snad nejhorší, co jsem zažila a co bude příští rok, na to snad raději nemyslet. V době, kdy jsem začala s provozem naší chemické čistírny, předpokládala jsem, že se pouštím do seriózního podnikání, kde sice extrémně nezbohatnu, ale budu mít zajištěnou slušnou existenci pro sebe a naše zaměstnance až do důchodu. Dnes si tím už nejsem vůbec jistá,“ konstatovala majitelka chemické čistírny v Havlíčkově Brodě, Jarmila Zápotočná.

Jedním z hlavních problémů je výrazný úbytek zákazníků. „Nezaměstnanost je vysoká, výdělky nízké. Rodiny šetří. Služeb čistírny využívá mnohem méně zákazníků než před deseti lety. Rozšířili jsme svoji působnost i do některých dalších míst v republice. Kdybychom se omezili pouze na Brod a okolí, už bychom dávno museli provozovnu zavřít. Mě to mrzí už s ohledem na zaměstnance. Na rozdíl od jiných podnikatelů jsme měli na zaměstnance štěstí a podařilo se nám vybudovat vynikající kolektiv,“ povzdechla si Zápotočná.

Velký problém je skokový nárůst cen energií a zdražování chemikálií. „Například Perchlor zdražil prakticky ze dne na den o sto procent. My ale v čistírně ze dne na den ceny o sto procent zvednout nemůžeme. Přišli bychom o stálé zákazníky,“ uvedla Zápotočná.

Proto se chemická čistírna v Sázavské ulici snaží udržet zákazníky jak sortimentem služeb, tak i výraznou kvalitou. Čistírna se neomezuje jen na pouhé čištění oděvů, ale nabízí například i čištění peří spojené s následnou výrobou péřových dek a polštářů.

Babiččina peřina pro alergiky

„Zákazník přiveze například starou peřinu nebo pokrývku. My ji rozpáráme, obsah nasypeme do čisticího stroje a pak zákazníkovi z vyčištěného peří ušijeme novou,“ popsala Zápotočná postup práce, kterým lze ze staré těžké duchny po babičce vyrobit moderní péřovou pokrývku vhodnou i pro alergiky nebo atypickou pokrývku na dvojlůžko. To vše za pouhých několik hodin. „Chtěla bych zdůraznit, že ke každé zakázce přistupujeme individuálně. Zákazník se nemusí obávat, že bychom do čisticího stroje sesypali několik zakázek najednou a on se pak doma přikrýval cizím peřím. Navíc máme k dispozici speciální sypkovinu, která umožní dokonce i alergikovi, aby si mohl dopřát přikrytí péřovou pokrývkou,“ podotkla Zápotočná.

Podle jejích zkušeností se zákazníci začínají k péřovým přikrývkám a polštářům opět vracet, protože, jak říkají, umělé materiály jim poležení pod přikrývkou z přírodního peří nahradit nemohou.

Čistírna dokáže vyčistit prakticky jakékoliv peří, třeba i to hodně znečištěné, za přijatelné ceny. „Snad jednou se nám stalo, že jsme museli zakázku vrátit. Zákaznice se totiž pokoušela peřinu vyprat doma sama, a to je nápad, před kterým důrazně varuji. Peří nikdy doma v pračce neperte, pokud nemáte speciální sušičku a další potřebné vybavení. Mokré peří vám zatuchne a rychle zplesniví. Pak ho můžete vyhodit,“ vzpomněla Zápotočná na jeden z mála případů, kdy zákazníkovi nebylo možné přes sebevětší snahu vyhovět.

Podobná překvapení, jako pokus vyprat domácí duchnu v pračce, připravují občas někteří zákazníci i pracovníkům v chemické čistírně oděvů. „Nejčastější chybou bývá, že se zákazníci pokoušejí zakázku určenou k chemickému čištění vyprat doma a do čistírny přijdou až tehdy, kdy už všechny domácí pokusy selžou. Bohužel, v takových případech jim už pomoci nedokážeme, zvlášť když si už ani nepamatují, od čeho skvrny vznikly. Například odstranit skvrnu na červených kalhotách Savem také není nejlepší nápad. Skvrna sice zmizí, ale na kalhotách zůstane ošklivý bílý flek. Další chybou je, že zákazníci přinesou oděv na vyčistění až ve chvíli, kdy je viditelně špinavý a špína zažraná. V takovém případě je někdy každá snaha marná a vyčištěné oblečení už nevypadá tak, jak by si zákazník představoval,“ podotkla Zápotočná nejčastější chyby, kterých se zákazníci doma dopouštějí.

Pro manažery i seniory

V čistírně a prádelně Jarmily Zápotočné si zaměstnanci poradí jak s oblečením na běžné denní nošení, tak i s vyčištěním dek, spacích pytlů, záclon a povlečení různého objemu i velikosti. „Službu čistírny a prádelny využívají především zákazníci, kteří mají málo času, a proto dávají přednost profesionální údržbě oděvů, například manažeři a podnikatelé. Ale přicházejí i mladí lidé nebo naopak důchodci, kterým zase chybějí potřebné možnosti, aby o svoje oblečení nebo ložní prádlo pečovali doma,“ popsala Zápotočná spektrum zákazníků. Jak zdůraznila, pro dlouhodobé zachování pěkného vzhledu oblečení je správné dávat oděv pravidelně čistit, například po sezoně.

S ohledem na ekonomickou situaci domácností se už nestává, že by zákazník přinesl oděvy na vyčištění a pak se pro ně nevrátil. V době, kdy republiku zaplavily secondhandy, to ale nebylo nic výjimečného.

„Zákazník si koupil oblečení z druhé ruky. Přinesl ho na vyčištění a když zjistil, že by vyčištění stálo víc, než za kolik oblečení koupil, už víckrát nepřišel. Dnes je znát, že rodiny šetří, nakupují v menší míře. Když už se rozhodnou dát oblečení do čistírny a zaplatí zálohu, nestane se, že by si pro něj nepřišli,“ uzavřela majitelka čistírny. Jak zdůrazňuje, zálohy vybírá čistírna jen v některých případech a k jejich placení zákazníky nenutí.