Nákupní horečka, touha obdarovat luxusním zbožím, přecenění možností příjmu a naprostá finanční negramotnost mnoha lidí. Suma sumárum: ideální stav pro firmy poskytující nebankovní úvěry. A výsledek? Novoroční peněžní kocovina a vystřízlivění klientů z výše splátek, popřípadě i vysokých pokut. Nevýhodné úvěry ale nejsou, a to nejen teď před svátky, jediným nebezpečím, které lidem uvažujícím o nebankovní půjčce, hrozí. Na některé nástrahy podvodných firem upozornil finanční poradce z Havlíčkova Brodu, Petr Krajcigr.

Zavolejte nám
„Začíná to většinou inzerátem: Půjčka do druhého dne! Zavolejte nám!“ ilustroval Krajcigr. Takový pokus o získání půjčky startuje zavoláním na běžné telefonní číslo, kde zájemce zpravidla automat ujistí, že vše proběhne hladce. „Telefonát pokračuje odkazem na placenou linku, na které pak operátorka dlouze probírá nicotnosti a celý rozhovor slouží k tomu, aby nešťastník zůstal co nejdéle na telefonu. Rozprava pak končí tím, že půjčku nedostane,“ pokračoval Krajcigr. Ten vysvětlil, že lze, a to podle čísel, poznat, kolik bude hovor stát. U čísel, která začínají 900, informuje o ceně vždy čtvrtá a pátá číslice. Například číslo ve tvaru 900 083 111 říká, že každá minuta bude stát osm korun. U některých předčíslí ale stačí jen pár vteřin. To platí pro předčíslí 905 a 908, která slouží k jednorázovým poplatkům. Zde o jednorázovém poplatku rozhoduje také čtvrtá a pátá číslice. „Ale pozor! Půjde o desetinásobek tohoto čísla. Hovor na linku 905 45 … přijde na 450 korun, na lince 905 99 … pak dokonce na 990 korun,“ varoval Krajcigr.

Posouzení žádosti
Tento trik prý sází na to, že lidé v zoufalé finanční situaci přemýšlejí jinak. Přemýšlejí v naději. V naději, že teď to konečně vyjde a jejich problémy budou vyřešeny. Racionální posouzení transakce u nich neexistuje. Z této situace pak vzejde nabídka od firmy, jejíž zástupce kontaktuje zájemce o poskytnutí úvěru a sjedná si s ním schůzku. „Ta proběhne zpravidla někde v kavárně. Sepíše se žádost o posouzení, která je často označena jako pouhá formalita a zástupce nešťastníka ujistí o tom, že na první pohled je jasné, že tato žádost projde. Aby vše proběhlo rychle, je nutné zaplatit poplatek řádově v tisících korun,” popsal postup Krajcigr.

Peníze pak samozřejmě nikdo nepůjčí a na telefony nikdo nereaguje. Teprve potom lidé zjišťují, že naletěli,“ popsal další nekorektní postup Krajcigr.

Likvidační pokuty
Existují firmy, které peníze půjčí a mají smlouvu připravenou tak, aby byl dlužník nucen platit nesmyslně vysoké pokuty. Ve spojení s uplatněním zástavního práva k nemovitosti to může být poslední finanční transakce, kterou rodina udělá. Smlouvy obsahují ujednání o smluvních pokutách v řádech desítek i stovek tisíc korun.

„Poskytovatelé těchto půjček sázejí na to, že většina lidí nečte pozorně před podpisem smlouvu a tím nad sebou vynese ortel finanční smrti. Důvody k uplatnění vysokých pokut jsou předem formulovány tak, aby v pasti uvízli téměř všichni. U jedné z firem, která už dnes neexistuje, bylo například důvodem k uplatnění smluvní pokuty ujednání, že dlužník musí první splátku zaplatit tak, aby byla na účtu firmy v den podpisu,“ uzavřel své praktické poznatky Krajcigr.

„Nerozumím tomu. Když si lidé nevědí rady se zdravím, svěří se lékaři. Když potřebují opravit auto, volají automechanika a když jim kape kohoutek, poohlédnou se po instalatérovi. Ale když si chtějí půjčit peníze, za odborníkem nepřijdou. To je každý mistr světa. Neporadí se a zbrkle podepisují riskantní smlouvy se společnostmi, které právě teď ve velkém inzerují finanční půjčky. A přijdou za námi, nebo do občanských poraden, až když jim teče do bot, jejich situace je zoufalá a bojí se exekuce,“ kroutil hlavou makléř Libor Stejskal.

Ten doporučil všem lidem, kteří si chtějí vzít nebankovní úvěr, aby si od zprostředkovatele vypůjčili před vlastním podpisem smlouvu domů na prostudování. „Solidní zástupce výtisk smlouvy klidně zapůjčí. A pokud se bude vymlouvat, jde o jasný signál, že něco není v pořádku,” upozornil Stejskal.