Se zahájením prací se počítá na jaře. Most je v havarijním stavu a potřebuje opravit. Jenže po stavbě z poloviny devatenáctého století vede jedna z nejrušnějších silničních tepen.

„Oprava vnese do dopravní situace ve městě nepříjemné komplikace,“ připustil brodský radní Libor Honzárek. Rekonstrukce ztíží průjezd centrem možná od jara až do konce roku a na řidiče čekají zácpy.

„Dopravu ve městě to pěkně zatíží. Projet odpoledne městem už tak trvá pěkně dlouho a při opravě se to stoprocentně ještě zhorší. Ale co se dá dělat? Jestli je most v havarijním stavu, opravit se musí, aby mohl sloužit dál,“ povzdechl si jeden z chodců, které včera Deník na mostě oslovil.

„Chceme, aby se na to občané dobře připravili,” řekl Honzárek. Ve středu města převádějí auta přes Sázavou jen dva mosty a po mostě u kostela podle Honzárka denně projede přes deset tisíc vozidel. „Všichni znovu pocítíme absenci dlouho požadovaného obchvatu,” podotkl radní. Připomeňme, že stavbu jihovýchodního obchvatu se radnice snaží u Ředitelství silnic a dálnic ČR prosadit už řadu let.

Spolupráce kraje a brodské radnice

Rekonstrukce mostu přijde zhruba na 44 milionů korun. Investorem bude kraj, kterému most patří a při pracích bude postupovat ve spolupráci s radnicí. Město bude muset ze své kasy vytáhnout zhruba patnáct milionů korun, které padnou na rekonstrukce chodníků, technických sítí a veřejného osvětlení. „Ale snad se zakázka vysoutěží za levněji,“ poznamenal Honzárek.

Historická část kamenného mostu je v pořádku. V havarijním stavu je ale konstrukce instalovaná krátce po druhé světové válce, díky níž ale mohla být úzká komunikace na mostě rozšířena o chodníky. Jejich nosná část je ve velmi špatném stavu, stejně jako zábradlí. Dodavatelé, kteří prozatím nebyli vybráni, by se podle přání města měli během oprav snažit na co nejdelší dobu zabezpečit na mostě alespoň trasu pro chodce.

Radnice se ještě s krajem domlouvá na spolupráci při vytvoření navazující jednosměrné okružní komunikace, po níž by řidiči objížděli blok domů u Dolní ulice přes ulici Na Ostrově do Žižkovy ulice. Podle vyjádření odborníků by se tím zklidnila doprava a zlepšily by se podmínky pro pěší v centru Brodu. První úpravy městských komunikací se pro tento účel budou také provádět už příští rok.

Ohlédnutí zpět
Kamenný most u kostela sv. Kateřiny byl vystavěn v letech 1852 až 1855. Historický ráz mostu je patrný jen v jeho spodní části. 9. května 1945 byl poškozen projíždějícími tanky Rudé armády. Musel být opraven. Co nejrychleji, s novými materiály, postupy a také s vlasteneckým nadšením. O rok později ho otevřel sám prezident Edvard Beneš.
Michal Kamp
#nahled|https://g.denik.cz/33/bb/161211_hb_historie_cmyk_denik-galerie.jpg|https://g.denik.cz/33/bb/161211_hb_historie_cmyk.jpg|Most u kostela sv. Kateřiny na historickém snímku. #

Jakub Janáček + ČTK