Na většině čerpacích stanic totiž v posledních dnech opět neúprosně vzrostly a státní správa se zatím intervenovat nechystá. Nedávné nadějné zprávy o tom, že stát sníží spotřební daň na benzin tak brzy vzaly za své, a řidiči tak musí sahat stále hlouběji do peněženek. „Jenže, co máme dělat, řídit prostě musíme,“ krčí většina lidí rameny.

Minulý týden například o necelou korunu nahoru vyletěly ceny na čerpací stanici Benzina ve Ždírci nad Doubravou. Natural 95 tu tak stojí 36,20 a nafta dokonce 37,50 korun za litr. „Zdražení je přece jenom znát, lidí sem v posledních pár dnech jezdí o něco méně,“ konstatovala obsluha stanice. O několik desítek haléřů vzrostly ceny také u společnosti Čepro-Eurooil ve Světlé nad Sázavou. Natural tu nyní koupíte za 35,50 a naftu o sedmdesát haléřů dráže.

Že se nemusí jen zdražovat, se však přesvědčili zákazníci například u stanice OMV v Havlíčkově Brodě. „My jsme asi o čtyřicet haléřů zlevnili. Jinak se tu ceny drží několik dní na stejné hladině. Ale řidiči si samozřejmě na vysoké ceny stěžují, „pokrčila rameny zdejší obsluha.

Pokud tento trend vydrží delší dobu, může se také podepsat na sazbách firem, které se zabývají autodopravou nebo stavebnictvím. „Je to přehnané. Myslím si, že ceny neodpovídají reálné skutečnosti,“ posteskl si ředitel společnosti AGROEKOL z Chotěboře, která se zabývá převážně vodohospodářským a pozemním stavitelstvím, Lubomír Krov. Podle něj tím pádem hrozí zdražení služeb. „My většinou pracujeme až od jara, ale pokud růst cen vydrží, budeme muset zdražit. O pět procent určitě,“ podotkl Krov.

O tom uvažuje i autodopravce Alois Večeřa z Přibyslavi, který se svými náklady do tří a půl tuny najezdí ročně zhruba osmdesát tisíc kilometrů.

Bude lépe?

„Ty současné ceny jsou úplné neštěstí. Zkusím ale asi ještě do začátku března počkat, jestli nespadnou dolů. Jinak bych asi o dvě koruny na kilometry přece jen musel zdražit,“ vypočítal Večeřa. Podle analytika Jana Procházky ze společnosti Cyrrus jsou však teď ceny na vrcholu a situace by se mohla začít zlepšovat.

„Dvacet procent dodávek, o které Evropa přijde kvůli ropnému embargu na Iránu, by měla zastoupit Saudská Arábie. Nedostatek tak snad nebude. Nyní jsme v lokálním maximu, a pokud se konflikt nevyhrotí, příští týden by mohlo být lépe,“ dal řidičům novou naději Procházka.