Havlíčkův Brod – Zbourání zažitých stereotypů a předsudků. To je hlavním cílem celonárodního programu s názvem Předsudky jsou out. Do projektu se v uplynulém týdnu zapojilo i havlíčkobrodské gymnázium. A nutno dodat, že s úspěchem.
„Dalším cílem je také zvýšení informovanosti o situaci národnostních a etnických menšin žijících v České republice,“ konstatoval ředitel školy Hynek Bouchal.

Gymnázium se do akce zařadilo už na začátku školního roku. Nyní se žáci mohli seznámit s ortodoxním Židem, Romem a Mongolkou, kteří se jako učitelé postavili za katedru. Studenti, kterých se v rámci společenskovědního semináře zapojilo zhruba pětadvacet, tak během dvoudenního bloku dostali informace o jednotlivých kulturách a zvycích. „Troufám si říci, že to vnímali velmi pozitivně. Lektoři byli sociálně velmi zdatní a měli našim žákům co říci. Vyučující se zúčastněné snaží podnítit k tomu, aby se více naučili naslouchat druhým, neprosazovali za každou cenu jen svůj názor, získávali co nejvíce informací, než si o něčem utvoří své mínění, a dokázali si více vážit sebe a svých schopností,“ zamyslel se Bouchal.

Jediní v kraji

Havlíčkobrodské gymnázium se do akce zapojilo jako jediná škola z Kraje Vysočina a podle Bouchala není vyloučeno, že podobný typ výuky bude do hodin zařazován častěji. „Projekt byl vydařený. I přesto, že jsem od něj měla trochu jiná očekávání a ani jsem nevěděla, jak přesně bude probíhat, byla jsem vážně spokojená. Musím ocenit hlavně sympatické a ochotné lektory,“ zhodnotila poněkud nestandardní výuku studentka Renata Landsmanová.

S podobnými projekty se žáci i učitelé na Vysočině setkávají poměrně často. Některé z nich však z jejich strany příliš pozitivně hodnoceny nejsou.

„Multikulturní výchovu realizujeme v praxi denně. Přiznám se, že projekty prezentované přednáškami a narychlo vyplněnými dotazníky odmítáme. Mnohdy si ve složitých situacích musíme pomoci sami a za deset let nám v tom žádní úředníci nepomohli, stejně jako sdružení, která často prezentují sama sebe,“ upozornila ředitelka havlíčkobrodské Základní školy Nuselská Jana Hartmanová. Podle ní by bylo někdy lepší, kdyby se podobná sdružení zasadila spíše o vydání cizojazyčných slovníků, ze kterých by učitelé mohli čerpat.