Několik případů popraskaného vodovodního potrubí zaznamenaly Vodárny a kanalizace (VaK) v Havlíčkově Brodě. Daleko častěji však technici v těchto dnech vyjíždějí kvůli zamrzlým vodoměrům.

„Deset montérů je v práci od rána do večera, denně řešíme až patnáct zamrzlých vodoměrů,“ informoval vedoucí provozu František Vašíček.

„Naposledy jsme řešili havárie například v Lidické a Šubrtově ulici v Brodě, ale máme i výjezdy do okolních obcí, například do Suché, Svatého Kříže nebo Českého Dvora,“ vyjmenoval včera Vašíček lokality, kde se lidé museli na čas obejít bez dodávek pitné vody.
Vašíček však upozornil na smutný fakt, že ve valné většině případů si za poruchu vodoměru můžou sami vlastníci nemovitostí. Ti totiž mají povinnost vodoměr před mrazem zabezpečit.

Prodej autobaterií je několikanásobný

„Nejčastěji mají lidé vodoměr ve sklepě, který ale nezabezpečí proti mrazu, a pak jim mráz vodoměr roztrhá. Náklady na opravu však musí platit vlastníci,“ upozornil Vašíček.

Částka za výměnu vodoměru se podle něj pohybuje od sedmi set do jednoho tisíce korun, záleží na ujeté vzdálenosti opravářů na místo havárie. „Provádíme také rozmrazování vodovodních přípojek,“ popsal současné nejčastější činnosti František Vašíček z havlíčkobrodského VaKu.

Už druhý týden bez vody zůstává Božena Vacková z Přibyslavska. „Izolace nevydržela arktické mrazy, takže zamrzly rozvody vody ze sklepa do obytných částí domu. Jediný přístup k vodě mám pod stodolou ve sklepě, kde je studna, takže když se chci umýt nebo prát, musím si přinést vodu v kýblech jako za starých časů,“ povzdechla si Vacková. Jak sama říká, rozsah škod zatím nezná. „Jestli je potrubí někde popraskané, to se uvidí, až poleví mrazy a rozmrzne voda v trubkách,“ řekla Vacková.

Plné ruce práce mají v současné době i autoservisy a prodejci autobaterií. Nárůst o stovky procent hlásí například i Aleš Kraučuk, který se v Ledečské ulici v Havlíčkově Brodě zabývá prodejem a servisem autobaterií, startérů a alternátorů. „Prodej autobaterií stoupl několikanásobně,“ potvrdil Deníku Kraučuk.

„Ve velkých mrazech, když je v motoru všechno ztuhlé, musí baterie vynaložit daleko více energie ze své kapacity, a tak se stane, že starší autobaterie, která ještě na podzim startovala, už v těchto mrazech nastartovat vůz nezvládne. Mráz se podepisuje i na startérech a alternátorech,“ řekl Kraučuk.
Zamrzlé auto, dokonce jezdící na benzín, skončilo v servisu Auto Racek v Havlíčkově Brodě. „Lidé ani auta nejsou na takovéhle mrazy zvyklí,“ řekl vedoucí servisu, Jiří Smejkal. „Největší nápor byl v minulém týdnu, to jsme řešili hlavně zamrzlá naftová auta. Na dílně máme přibližně šestnáct stupňů, protože se vícekrát otevírají vrata, takže rozmrazit auto trvá i den. Hlavním problémem je nekvalitní palivo,“ je přesvědčený Smejkal.

Opraváři také ve větší míře řešili autobaterie. „Hodně jsme vyměňovali pět let staré autobaterie. Ty jsou už prakticky na konci své životnosti. Může se stát, že takto stará autobaterie přes léto startuje, ale v těchto mrazech už nemá šanci motor natočit,“ řekl Smejkal. Naopak v servisu vozů Renault, Auto Křehlík Havlíčkův Brod, žádný větší nápor nezaznamenali. „Měli jsme tu pár aut, která nenastartovala, problémy byly tradiční, dosluhující baterie či zamrzlé palivo,“ řekl prodejce Jakub Cáp.