Stejně jako ostatní svátky se stal spíš komerční záležitostí, kterou stále vyšší procento populace řeší doslova na poslední chvíli, nebo ji z ekonomických důvodů rádo škrtne ze seznamu vydání. Alespoň takovou zkušenost mají obchodníci v Havlíčkově Brodě, kteří svátek svatého Valentýna rozhodně nepovažují za den, který by výrazně rozhýbal jejich tržby.

„Svatý Valentýn má svoje nejlepší období už za sebou. V prvních letech zákazníci doslova bláznili. Valentýnské dárečky nakupovali dokonce i starší páry. Dnes ten svátek slaví spíš mladí. Nakupují hlavně přívěsky nebo náramky s motivem srdíček, pokud možno levně a na poslední chvíli. Valentýn není český tradiční svátek a je to na něm znát. Prostě se už okoukal, stala se z něj komerce, a je vidět, že složitá ekonomická situace udělala své,“ dozvěděli jsme se například ve zlatnickém obchodě Stanislavy Krepčíkové.

„Já americké svátky přímo nesnáším, nemají v českých podmínkách co dělat. My se s manželkou máme rádi celý rok, kytky a dárky jí nosím když to považuji za vhodné. Tak nevím, proč bych jí měl nosit dárek zrovna na Valentýna,“ prohlásil pan Jan z Havlíčkova Brodu.
Ani květinářka Věra Jakešová neočekává, že jí svátek sv. Valentýna přinese výrazně zvýšené tržby.

„Pro kytičky chodí jednotlivci a ještě dost vzácně. Navíc se mezilidské a partnerské vztahy dost proměnily, když to srovnám například s obdobím před dvaceti lety, kdy muž byl tak nějak cepovaný v tom, že darovat ženě květinu je součást dobrého vychování. I postoje mladých slečen se mění a vytrácí se z nich ženskost. Už se mi stalo několikrát, že ke mě do květinářství přišel mladý pár. Mladík pobídl slečnu aby si vybrala nějakou kytičku, slečna ohrne pusu a pronese, pfff, pojď radši někam na dvojku,“ svěřila se svými zkušenostmi havlíčkobrodská květinářka.

V obchodě s dámským prádlem Zlaty Tůmové vsadili na dárkové poukázky. Pro ženy, které by chtěly svého partnera na svátek sv. Valentýna potěšit, nabízejí kolekci červeného erotického prádélka.

„Prádlo kupují spíš muži jako dárek ženě, dárkové poukázky zase ženy například jako dárek pro blízké a známé a to celoročně, Valentýn na to nemá podstatný vliv,“ konstatovala obchodnice.

Obchod s levnými CD a DVD láká na kolekce zamilovaných valentýnských filmů a ke každému nákupu nabízí valentýnské srdéčko jako dárek. Cukrárna U Hrušky ale může nabídnout jen valentýnská srdíčka z marcipánu a bonboniéry. Ale ani o ty není podle prodavaček zájem. Marcipánová srdíčka s nápisem Valentýn si navíc kupují jen malé děti, a to na mlsání.