A k tomu s upřímným výrazem ve tváři a s úsměvem na rtech ještě přidá pěkně nahlas větu o svém splněném životním snu. O práci, která se současně stala jejím koníčkem.
Zuzana Choutková je totiž profesionální řidičkou kurýrní služby TNT Express a jedinou ženou v České republice, která ve firemních barvách této nadnárodní společnosti den co den usedá za volant dodávkového vozu, v jejím případě Citroënu Jumper, a rozváží zásilky desítkám a stovkám klientů po Vysočině.
Bez mrknutí oka jste řekla, že se považujete za dobrou řidičku. Když jsme se ale bavili o tom, jestli jste také dobrá profesionální řidička, malinko jste znejistila. Proč?
Ještě tak nějak podvědomě cítím, že mi k té řidičské profesionalitě něco chybí. Občas se přistihnu, že situaci na silnici řeším spíš intuitivně, než s rozumem a rozvahou jak si myslím, že by je řešil skutečný řidič profesionál.
Volant a auta vás lákaly odjakživa?
Dá se to tak říct. Díky Střední zemědělské škole Libverda v Děčíně, kterou jsem absolvovala v roce 1994, jsem měla řidičský průkaz plný všech těch potřebných razítek. V té době v ulicích měst a na silnicích kurýrních aut až zase tak moc vidět nebylo. A když jsem nějaké náhodou zahlédla, věděla jsem už tehdy, že bych s podobným autem chtěla jezdit. Už tehdy mě to lákalo.
Stala jste se tedy hned řidičkou?
Ne. Musela jsem ještě dlouhých čtrnáct let počkat. Do března 2008. Vidíte, teď mně vlastně došlo, že to za pár dnů už budou čtyři roky, co u kurýrní společnosti TNT Express jezdím.
Co jste dělala předtím?
Nejprve jsem pracovala ve skladu společnosti Kovohutě Děčín. O něco později jsem se přivdala na Vysočinu, absolvovala všechny radosti i strasti mateřské dovolené a pak si znovu našla místo ve skladu. V Jiřicích u Humpolce jsem pracovala jako expedientka. Mimochodem: i tam jsem točila volantem, i když jen u vysokozdvižného vozíku (směje se). No, a tam jsem vlastně poprvé přišla do styku s TNT Express.
Přijali vás hned?
Ze dne na den to rozhodně nebylo. Telefonáty, schůzky,výběry, užší výběry, pohovory. To všechno jsem podstoupila. Trvalo to asi dva měsíce. Ale nakonec to dobře dopadlo a přijali mě.
Nepřekvapilo je, že se na post řidiče kurýrní služby hlásí žena?
Ani ne. Musím ale přiznat, že mi hodně pomohl fakt, že už jsem byla po mateřské a děti měla dostatečně velké a samostatné.
Byla jste první řidičkou ve firmě?
Kdysi jsem měla kolegyni v Hradci Králové. Ta ale odešla na mateřskou dovolenou. A v Praze u konkurence jezdily určitě také další řidičky.
Vzpomenete si na svůj první pracovní den?
Jestli si vzpomenu? Spíš bych řekla, že na něj asi nikdy nezapomenu.
Jak to? Stalo se vám něco nepříjemného?
Mně osobně ne, ale v ten den jsem jako spolujezdkyně absolvovala svoji první zaškolovací jízdu. Vyjeli jsme z Jihlavy, tam má totiž společnost TNT Express své expediční středisko pro celou Vysočinu, ujeli pár kilometrů po dálnici a museli zastavit. Právě v ten den totiž došlo k té největší hromadné dopravní nehodě na D1. Museli jsme se proto otočit, kolega mě vysadil v Humpolci a já jela domů. Příliš povzbudivé to ale pro začínající profesionální řidičku nebylo, to mi věřte.
Co vašemu rozhodnutí stát se profesionální řidičkou říkal váš partner, rodiče? Nezrazovali vás? Nebojí se o vás?
U partnera jsem měla plnou podporu, a to i díky tomu, že i on je pánem svého času. Rodiče obavu měli a stále mají. V dnešním provozu se není čemu divit.
Kolik denně najezdíte kilometrů?
Není to pokaždé stejné. Od dvou do pěti set kilometrů.
Jezdíte také o víkendu?
Ne.
Máte svůj vlastní rajon?
Ano. Zásilky rozvážím v lokalitách Vysočiny severně od dálnice D1. Obvykle se pohybuji po ose Jihlava – Polná – Přibyslav – Chotěboř – Ždírec nad Doubravou – Golčův Jeníkov – Havlíčkův Brod - Ledeč nad Sázavou. Občas se mi k tomu přidá i Praha. A to se pak podstatně změní i můj dojezdový čas. Místo v obvyklých pět dorazím domů třeba v deset nebo jedenáct hodin večer.
A váš čas odjezdový?
Do střediska v Jihlavě přijíždím kolem desáté. Převezmu a roztřídím si zásilky, které denně přiváží jiné naše auto z Prahy, a kolem jedenácté vyjíždím. Když se mi podaří dobře si zásilky roztřídit, navazuje mi jedna zastávka na druhou. Asi bych měla říct, že zásilky nejen expeduji, ale současně od klientů i přebírám a zase odvážím.
Co všechno a komu vozíte?
Listovní zásilky, balíčky, balíky, palety. Občas vezu až půl tuny nákladu. Většinou rozvážím zásilky firemní. Civilních zásilek je obvykle málo, ale občas se také nějaké objeví.
Klienty TNT Express jsou tedy většinou české soukromé společnosti?
Naše služby zatím využívají spíš zahraniční společnosti, které u nás mají své zastoupení, nebo dceřiné firmy. TNT Express znají už ze svých zemí. Jde o nadnárodní společnost, která přepravuje zásilky po celém světě. Letecky i pozemní cestou. Česká klientela se tvoří a rok od roku nám narůstá.
Kolik času máte na doručení zásilky?
V rámci služby Expres do druhého dne, v kategorii Economy Expres pak do čtyř pracovních dnů, a to v rámci celé Evropy.
Co děláte se zásilkou, kterou se vám z jakéhokoliv důvodu nepodaří doručit?
Kontaktuji dispečink a dovezu ji zpátky do Jihlavy. Tam je přeložena na auto, které každý večer odjíždí do Prahy právě s nedoručenými zásilkami a také se zásilkami, které naopak po Vysočině posbíráme k dalšímu doručení.
Kolik aut s logem TNT Express po Vysočině jezdí?
V současné době tu jezdí tři dodávky a do jedné jihlavské firmy zajíždí celý kamion.
Používáte satelitní navigaci?
Ne. Pokud mi nenapoví místní znalost a moje osobní zkušenost, vytisknu si před odjezdem mapu z internetu. A když ani to nepomůže, tak mám pusu a jednoduše se zeptám.
Hlásíte klientům dopředu svůj příjezd?
V případě firemních zásilek ne. Pokud jde o zásilky soukromé, volám a domlouvám přibližný čas doručení.
A když se to vinou adresáta nepodaří? Vracíte se?
Pokud jsem o to slušně požádána, a je-li to alespoň jen trochu možné, pak samozřejmě ano.
Vozíte i živé zásilky?
Ne.
Škoda. Mohli jsme přidat nějakou veselou historku. Pojďme ale dál. Řidiči na Vysočině se před několika dny potýkali se sněhem a ledem. Jak jste si s tou zapeklitou situací poradila vy?
Poradila. Ale se štěstím. Tohle je moje čtvrtá zima. Snažila jsem využít svých znalostí a rizikovým místům jsem se snažila vyhnout. A podařilo se mi to. Nikde jsem neuvízla.
Už se vám podařilo bourat?
Zaplať pánbů ne, ale nějaké plechy jsem už odřela. Hlavně při couvání. Ale detailněji to rozebírat nebudeme, ano? Vím, co si jako muž o mé dovednosti dobře zacouvat asi myslíte (směje se).
Dobře. Jdeme od toho. Ale přesto si neodpustím otázku: Jak se na vás, jako na profesionální řidičku, dívají muži?
Jsou takoví, kteří mi fandí od samého začátku, někteří mě za to dokonce obdivují, ale najdou se i tací, kteří mi dávají jasně a zřetelně najevo, že žena za volant nepatří.
Teď máte možnost jim něco vzkázat…
Považuji se za řidičku tolerantní a ohleduplnou. Myslím si, že některým pánům by tyto vlastnosti také neuškodily.
Za celý týden najezdíte spoustu kilometrů. Víkendové rodinné jízdy proto asi ráda přenecháte partnerovi, ne?
Nebudete mi to věřit, ale jeden čas jsem o víkendu cítila skutečné řidičské abstinenční příznaky. Jinak ale o víkendech jezdívá opravdu můj partner. Ovšem jen díky tomu, že naše rodinné auto zná lépe než já.
Rodačka ze severočeského Děčína. Absolvovala Střední zemědělskou školu Libverda v Děčíně. Několik let pracovala jako skladová expedientka. V Havlíčkově Brodě žije od roku 1999. Vlastní řidičské oprávnění na osobní automobil, traktor a malý motocykl. Jako řidička kurýrní společnosti TNT Express pracuje od roku 2008. Je vdaná a má dvě děti.