Už i v zimě a mrazu mohou silničáři z Vysočiny opravovat silnice. A to díky nové technologii, kterou otestovali na Havlíčkobrodsku.
Nová technologie, fungující na principu mikrovlnného ohřevu asfaltu, dovoluje lepit díry v silnicích i při teplotách do minus pěti stupňů Celsia. “Oprava výtluku přitom vydrží mnohem déle,” uvedl Jiří Veselý z Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).
Desítky výtluků se letos na Vysočině opravovaly mikrovlnnou technologií vůbec poprvé. Testovalo se na Havlíčkobrodsku.
Na Brodsku se opravilo celkem pětapadesát výtluků. “Dva byly opraveny také na mostech, a to na silnici I/34 u České Bělé a v Michalovicích,” uvedl Jiří Veselý.
Jak opravuje mikrovlnná technologie
Mikrovlnný cestář FT3+ (stroj, který pracuje na principu mikrovlnného ohřevu) dokáže šetrně ohřát směs asfaltu a kameniva, z níž je tvořena vozovka, na technologickou teplotu 120 až 160 °C. Během tohoto procesu změkne asfaltové pojivo na hranici neporušené vozovky a výtluku, ale nedojde k jeho poškození. Následně se do opravovaného místa přidává přesně nadávkovaná nová asfaltová směs, také ohřátá mikrovlnným zářením, a vše se zhutní. Nová směs se přirozeně prolne s původní vozovkou a zacelí výtluk bez vzniku spáry a výrazné změny vlastností původního a doplňovaného povrchu.
Další devizou mikrovlnné technologie je fakt, že její použití není limitováno sezónními dodávkami surovin.
“Není závislá na dodávkách teplé asfaltové směsi z obaloven, které mají v zimě sezónní odstávku dodávek, ani na méně trvanlivé studené balené asfaltové směsi. Díky novému postupu se při opravách netvoří žádné spáry, do nichž by mohla pronikat voda,” dodal Veselý.
Testovací opravy budou silničáři sledovat a analyzovat s cílem zjistit, jakým způsobem bude na Vysočině případné používání nové technologie nejpřínosnější.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: V centru Bystřice opraví vodovod a omezí parkoviště