Cestující některých linkových autobusy dopravní společnosti Arriva   se vyrovnávají nejen  s komplikovanou objízdnou trasou, ale i s faktem, že si za cestu připlatí.  Podle generálního ředitele společnosti Arriva Východní Čechy, Jindřicha Poláčka, je to proto, že v důsledku objízdné trasy narostl počet ujetých kilometrů.

Cenové výjimky letos nebudou

Loni ovšem bylo na Havlíčkobrodsku několik objízdných tras, jak v Havlíčkově Brodě, tak například u Přibyslavi, kde se prováděla sanace svahu, která trvala měsíce a nikdo ze společnosti Arriva vyšší jízdné neúčtoval, otázka tedy je, proč tak společnost činí letos.

„V uplynulém roce bylo opravdu několik dlouhodobých objížděk. Konkrétně v Havlíčkově Brodě při uzavírce ulice Žižkova byla objízdná trasa vedena po místních komunikacích Na Spádu a Kyjovská, a proto nedošlo k navýšení kilometrů. Objížďka ve Stříbrných Horách u Přibyslavi byla také dlouhodobá a navýšení jízdného nebylo uplatněno, protože jsme využili možnosti aplikovat cenové výjimky, jejichž aplikace byla zrušena na podzim roku 2013," uvedl Poláček.

V tom případě je třeba připomenout, že loni kvůli uzavírce Žižkovy ulice  vedla objízdná trasa v Brodě po místních komunikacích. Letos vede jinudy.

Kdo v tom případě rozhoduje, kudy objízdné trasy povedou a proč nebyla objízdná trasa letos vedena opět po místních komunikacích  jako loni?

„Rozhodnutí vydává odbor dopravy pověřené obce či města nebo odbor dopravy Kraje Vysočina," odpověděl  Poláček.

Podle informací Deníku má ředitel Jindřich Poláček  pravdu,  neboť objížďkový řád vůbec není jednoduchá záležitost, jak by se na první pohled zdálo. Podílí se na něm hned několik subjektů podle toho, do jaké třídy která komunikace patří.

Podle vedení Kraje Vysočina  hejtmanství dotuje provoz linek a také na konci roku doplatí způsobené ztráty.

Jsou to rovněž i objízdné trasy? Pokud Kraj Vysočina ztráty dopravní společnosti dotuje, proč tedy společnost požaduje vyšší jízdné pro cestující, zajímal se dále Deník.

„V žádném případě nemůže dojít k tomu, že dopravce bude mít zvýšené náklady za objízdnou trasu hrazeny dvakrát. Objednavatel hradí pouze prokazatelnou ztrátu, to znamená dohodnutou cenu dopravního výkonu sníženou o vybrané tržby. Pokud dojde k rozhodnutí kraje na základě schválených objížďkových jízdních řádů hradit navíc ujeté kilometry ve stanovené objížďce, opět bude hradit pouze rozdíl ceny dopravního výkonu a dosažené tržby, nikoli rozdíl ceny jízdného pro cestující," zdůraznil Poláček.

Kilometrový ceník

Ten dodal, že kraj platí takzvaný kilometrický ceník, to znamená, že jízdné se vypočte za určenou tarifní vzdálenost. „Společnost Arriva Východní Čechy postupuje přesně dle platného Cenového výměru Ministerstva financí České republiky. Na vysvětlenou dodáváme, že jde o přílohu číslo šest článku pět, kde se praví, že při prodloužení nebo zkrácení tarifní vzdálenosti původní linky v důsledku stanovených objížděk na dobu delší než 7 dní stanoví dopravce novou tarifní vzdálenost, odpovídající nově používané tarifní cestě"," pokračoval  Poláček.

Jenže uzavírka Žižkovy ulice není jediná. Co nevidět začne objízdná trasa u Stříbrných Hor, kde se bude provádět sanace svahu, podle ŘSD to bude na dlouho, proto se přímo nabízí otázka, zda bude za to opět cestujícím předložen nový tarif s ještě vyšším jízdným.

Podle Poláčka o oficiálním rozhodnutí o stanovení objížďky ve Stříbrných Horách nebylo vedení společnosti Arriva zatím informováno a nejsou tudíž připravovány objížďkové jízdní řády.

„Jsme v kontaktu se všemi stranami. Počítáme, že v nejbližším období k jednáním dojde a situace se vyřeší k prospěchu všech stran včetně cestujících," upřesnil Poláček.