Nové jízdní řády vstoupily v platnost 10. prosince. Systém funguje na základě tří páteřních linek, které obsluhují centrum města a přilehlé lokality. Na ně potom navazují doplňkové linky do příměstských částí.

S linkou číslo 1 se nyní cestující svezou na trase Dopravní terminál - Havlíčkovo náměstí - Nemocnice - Perknov. Linka číslo 2 pendluje na trase Dopravní terminál - Žižkov II - Havlíčkovo náměstí - Penny market - Nový hřbitov - Perknov. Linka číslo 3 jezdí na trase Dopravní terminál – Havlíčkovo náměstí – Penny market – Vršovice a v ranní a v odpolední špičce jezdí na trase Dopravní terminál – Žižkov II také linka číslo 22. Na páteřní linky potom navazují doplňkové spoje ve směru Šmolovy, Mírovka nebo Termesivy.

Podle radnice se nové jízdní řády mají více přizpůsobit potřebám cestujících. Na systém páteřních linek už v minulosti přešla řada měst. „Interval dokáže plošně pokrýt návazné spoje vlaků i linkových autobusů. A to i tehdy, pokud mají zpoždění, což je velmi často, zejména u vlaků. Pro cestujícího je to výhoda. Pokud ale jede neobvyklým směrem, kam nevede přímá linka, musí si vhodné spojení a místo přestupu sám vyhledat a nebo si ho nechat vyhledat v informační kanceláři,“ uvedla mluvčí radnice Alena Doležalová.

Někteří se špatně orientují

Změny v dopravě ale dělají některým cestujícím potíže. Špatně se v nich orientují. „Z nových jízdních řádů jsem trochu zmatená. Nebýt mobilní aplikace, tak bych si snad vlastní spoj nenašla. Jinak se mi ale nová podoba MHD docela líbí, tedy kromě spojení směr Perknov,“ říká cestující Jana Holasová.

S vyhledáním nejvýhodnějšího spojení mohou lidem pomoci pracovníci BUS centra v nádražní hale Českých drah nebo na telefonní lince 569 422 538. Od pondělí do středy jsou také na konečné zastávce dopravního terminálu a na přestupních stanicích u stavební školy a na Havlíčkově náměstí cestujícím k dispozici takzvaní informátoři.

„V poslední době zaznamenáváme časté obavy obyvatel z přechodu na nový systém. Rádi bychom jim proto na začátku situaci ulehčili,“ doplnil místostarosta Havlíčkova Brodu Čeněk Jůzl.

Nové jízdní řády vznikaly dva roky. Lidé návrh mohli připomínkovat, ale podle radnice se moc ohlasů ze strany veřejnosti nesešlo. „Lidé je začali připomínkovat až v době, kdy byly připraveny ke spuštění. Připomínky budeme evidovat. Poté je dáme k dispozici agentuře, která řád vytvořila, aby se na ně pokusila reagovat,“ uvedla mluvčí radnice.

Spoje městské hromadné dopravy od 10. prosince navýšily o padesát procent. Zvýšila se frekvence spojů na páteřních linkách v pracovních dnech v ranní špičce (mezi pátou až osmou hodinou) a v odpolední špičce (mezi jednou a pátou hodinou) s intervalem 20 minut.

Lidé ale také musí více přestupovat. Technické vybavení autobusů přitom neumožňuje použít jeden lístek, a tak si cestující musí při každém přestupu koupit nový lístek. Tomu se vyhnou jen v případě, že si pořídí čipovou kartu. S tou mohou do 45-ti minut přestoupit bezplatně. „Do konce února si cestující mohou koupit čipovou kartu za zvýhodněnou cenu 60 korun,“ doplnila Alena Doležalová.

Čipové karty jsou k dispozici v informační kanceláři Městské hromadné dopravy v ulici Na Valech, na městském informačním centru na Havlíčkově náměstí a v BUS centru v nádražní hale Českých drah.