Veřejnost může sledovat, jak sklo pod jejich rukama ožívá a mění se v umělecké dílo. Sklářské sympozium pořádá světelská firma Bohemia Machine, jejíž sklářská značka Bomma je velmi žádaná jak na domácím, tak i na zahraničním trhu. V sobotu zároveň pořádá den otevřených dveří a poodhaluje tak návštěvníkům tajemství sklářského řemesla.

Smyslem každoroční akce je popularizace sklářské výroby, která má ve Světlé hlubokou tradici. „Letošní ročník je již čtvrtý, a to že se na něj přihlásilo zase o něco více soutěžích mě naplňuje optimismem a radostí, že má toto setkání smysl,“ uvedl jednatel společnosti Jiří Trtík. Dvoudenní brusičská soutěž se tradičně koná ve světelské Akademii a na půdě Bohemia Machine. Své ruční brusičské umění tu předvedli mistři z věhlasných skláren jako je Moser, Ajeto, Preciosa nebo Rona.

Druhá soutěžní kategorie se zaměřuje na strojní, robotický brus na speciálních strojích, které Bohemia Machine sama vyrábí. „Kategorie automatického brusu byla i loni, letos jsme se ale rozhodli ji pojmout trochu jinak a oslovili jsme všechny velké výrobce skla, podle jejichž návrhů stroj výbrus vytvoří,“ doplnila brand manažerka firmy Eva Kozarová. V této kategorii se letos utkali designéři předních českých sklářských značek jako například art director sklárny Rückl Rony Plesl, Boris Klimek a Lenka Damková, Lukáš Jabůrek jako zástupce značky Moser i kreativní ředitelé značky Bomma, Jakub Pollág a Václav Mlynář ze studia deFORM.

„Chtěli jsme ukázat propojení designérů a strojního brusu, který je zase trochu jiný, než ten řemeslný,“ zmínila Eva Kozarová. Mezi originálními návrhy je například poezie, vyrytá do skleněné vázy v podání Ronyho Plesla. „Je to takové zajímavé spojení toho krásného sklářského neuchopitelného prvku a vlastně zcela exaktního robotického precizního postupu,“ uvedla brand manažerka firmy.

Strojní i ruční broušení má podle ní svá specifika i omezení. „Brusiči, co tu dnes jsou, jsou mistři svého řemesla a pod jejich rukama vznikají umělecká díla. Je tam i nějaký prvek jejich kreativity, někdy možná i náhody a okamžité inspirace. Strojní výroba má zase své výhody tam, kde je člověk limitovaný, například velikostí broušeného skla,“ nastínila Eva Kozarová.

Mezi oceněnými byl v loňském roce také Kristián Fituš z nižborské sklárny Rückl. Letošní ročník si užíval pouze jako pozorovatel. „Samotný tvůrčí proces brušení je velmi individuální. Může se stát, že se brusič od počátku drží prvotního nápadu a neuhne od něj, na druhou stranu se stane, že ho v průběhu výroby úplně změní. To se mi stalo třeba loni, kdy jsem přišel s konkrétní myšlenkou, jak tvar vybrousit a ve finále jsem udělal něco úplně jiného,“ směje se brusič.

Skutečně dobrým se podle něj brusič stává až nabytím několikaletých zkušeností. „Řemeslo jako takové je možné se naučit za dva, za tři roky, ale vychytat tu dokonalost a preciznost, to ještě chvíli trvá,“ míní. Brusičům, kteří se řemeslo teprve učí, může pomoci právě i účast na podobných akcích. Tady se mohou setkat s těmi nejlepšími brusiči nebo se dokonce postavit vedle nich a vyzkoušet vlastní um. Ze škol se letos do soutěže přihlásila světelská Akademie, Glassschool z Nového Boru nebo Střední uměleckoprůmyslová škola sklářská Valašské Meziříčí.

Úspěch a věhlas současných sklářských firem výrazně zlepšuje současný pohled na samotné sklářské řemeslo. „Myslím, že bude následovat i to, že stoupne také zájem o něj. Je to těžká, ale krásná práce. Tím, že je nedostatek kvalitních lidí, také budou hodně cenění,“ doplnila brand manažerka Bommy. Zvyšující zájem studentů o sklářské řemeslo nastínil i ředitel světelské Akademie Jindřich Vodička. „Světlá je opravdu centrum českého broušeného skla a je potřeba to propagovat, takže mám radost, že se tato soutěž tak ujala. Prošli jsme různými krizemi a všechny výkyvy jsme přežili. Doufám že české sklo přežije i nadále. Jsem rád, že po té kritické době, kdy se tady zájemci o sklářské řemeslo hledali špendlíkem, zájem mladých lidí znovu ožívá,“ uvedl.

České sklo zažívá renesanci a je žádané po celém světě. Na kvalitní tuzemské výrobky už začínají slyšet i samotní Češi. „Rosteme všude a i český trh je v současnosti velmi silný. Vztah českých zákazníků k designu a k českým výrobkům jako takovým se velmi zlepšil. Lidé chtějí mít tu nadhodnotu českého designu a vysoké kvality skla,“ zmínila Eva Kozarovská.

Sklářské sympozium potrvá ještě do soboty a po oba dva dny je přístupné i veřejnosti. Ta má hotová díla možnost spatřit ještě na slavnostním vyhlášení vítězů, které proběhne v sobotu ve 13 hodin v Rytířském sále Zámku Světlá nad Sázavou. Od osmi do dvanácti hodin se mohou lidé přijít podívat i do výrobního provozu firmy Bohemia Machine a nakoupit si tu jejich výrobky za zvýhodněnou cenu.