Zajímá je spíše politické dění, ekonomika, kultura, soudy, život v obci či snad bulvární témata?
Vyznat se ve čtenářově duši je podle mě čím dál obtížnější. Každý týden sleduji statistiky čtenosti jednotlivých článků na webu Deníku a nestačím se divit. V novinách máme takzvanou čtenářskou stránku U nás doma. Kdokoliv na ni může přispět svým článkem, komentářem či jiným příspěvkem. V závěru mají tyto čtenářské články mnohdy větší čtenost a sledovanost než texty od nás, novinářů.
Kouzlo regionální žurnalistiky totiž tkví v tom, že do novin se může dostat se svým příspěvkem či fotkou i zcela obyčejný člověk z malé vesnice. Ten kdyby se chtěl zviditelnit i v celostátních novinách, tak jen horko těžko uspěje, pokud nejde vyloženě o nějakou senzační zprávu.
Skoro každý den také regionální novináři navštěvují různé akce a kulturní události, přičemž důvod je velmi prostý. Lidé, kteří na dané akci byli, či naopak tam chtěli být, a nemohli, si velmi rádi přečtou, jak událost probíhala, co se všechno stalo a podobně. Díky tomu se vrátí ve vzpomínkách a pomyslně si akci znovu odžijí. S tím se však pojí i jistá úskalí regionálních novin, tedy zda reportáž z malé obce zajímá lidi na druhé straně regionu.
Obecně však lze konstatovat, že česká žurnalistika prochází neustálým vývojem. V popředí je i nadále bulvár. Mezi novináři se také používá nový pojem „novatizace", odvozený od způsobu práce komerční stanice TV Nova. Bohužel tento trend zasahuje i do veřejnoprávních médií. Výsledkem je pak honba za senzačními a bulvárními zprávami, ve kterých nesmí chybět emoce. Když to pak vidím, říkám si, že není nad starou a poctivou novinařinu.
filip.broz@denik.cz