Gymnázia tak podle jeho slov berou i žáky se špatným prospěchem, kteří by se místo trápení s matematikou mohli jít vyučit.

Jak by se tedy podle vás dalo na krajské úrovni podpořit učňovské školství?
Podnikatelská sféra by měla dostat možnost říct, co vlastně chce. Učňům by prospěla také praxe přímo v závodě, možná i nějaká stipendia. Je to koncepční záležitost, kterou určitě nezměníme během jednoho roku, je to otázka na čtyřleté období a spíše ještě dále. Kraj zřizuje střední školy a učiliště, takže může regulovat počet oborů. Bohužel, každý rodič má představu, že jeho dítě půjde na gymnázium, a pak na vysokou školu. Rodiče se těžko přesvědčují, aby dali dítě do učiliště, když dnes žáky s trojkami nebo čtyřkami na vysvědčení vezme i gymnázium.  Je otázka, zda kapacita gymnázií není předimenzovaná. Možná by to chtělo udělat větší konkurenci mezi gymnázii, aby někteří žáci, kteří schopnosti jazykové nebo matematické nemají, na tuhle školu nešli. Dále se nabízí podpora učňů formou stipendií, ale řešit to z hlediska kraje je problematické, toto by se mělo řešit na celostátní úrovni.

Dalším závažným problémem Vysočiny je nezaměstnanost. Jakou máte taktiku na zvýšení nebo alespoň udržení stávající zaměstnanosti na Vysočině?
Z hlediska samotného kraje mnoho možností nemáme. Můžeme tuto problematiku řešit dlouhodobě z hlediska zaměření učňovských a školských oborů, je třeba komunikovat s podnikatelskou sférou a s podnikateli, co potřebují a chtějí, aby školy neprodukovaly mladé lidi, kteří půjdou akorát tak na úřad práce.

Pomohly by zvýšení zaměstnanosti například dotace podnikům?
Stále se říká, že když podnikatel dostane dotace, vytvoří pracovní místo. Já si to ale nemyslím. Jako podnikatel jsem přesvědčen, že firmy nepotřebují dotace. Podnikatelé potřebují mít od státu zajištěnou kvalitní a dostatečnou infrastrukturu, napojení na hlavní dopravní tepny, potřebují snížení byrokracie, zjednodušení daňové legislativy. Například drobný živnostník, který nemá vlastní účetní, se v současné daňové problematice nemá šanci vůbec orientovat. Problémem obecně je i neřešení daňových úniků.