Záměr výstavby cyklostezky se totiž zase posunul o kousek dál.

„Ve spolupráci s Technickou a lesní správou Chotěboř již byla vybrána trasa pro cyklostezku po pravé straně silnice z Chotěboře ve směru na Bílek, a to tak, aby její stavbou nedošlo k významnému poškození lesních kultur. Bylo zadáno zpracování projektové dokumentace pro územní a stavební řízení. Po vydání potřebných povolení budou následovat další kroky směřující k zahájení výstavby cyklostezky," sdělil Jiří Imramovský, vedoucí odboru školství, rozvoje a památkové péče chotěbořské radnice.

Radní tedy už mají jasno v tom, kudy cyklostezka povede. A po někdejší vojenské železniční vlečce u Bílku to tedy nebude. Železniční vlečku již město Chotěboř nechce, protože by s ní nemohlo volně nakládat. Zvolená a výše uvedená varianta ale bude finančně náročnější.

S variantou vést chotěbořskou cyklostezku po trase staré železniční vlečky se město Chotěboř rozloučilo po zdlouhavých jednáních se zástupci Ministerstva obrany, která ale nevedla k danému cíli. Proto byla v roce 2013 navržena a orgány města schválena druhá varianta vedení cyklostezky.

A je tu ještě jeden rozdíl: původně měla cyklostezka vést po levé straně silnice.
„V něm by se ale muselo zohlednit ochranné pásmo komunikace a současně i několika přírodních koridorů, které touto částí lesa procházejí," upřesnil tajemník chotěbořského městského úřadu Jiří Fišera.

Jednání o dotacích

Navíc by muselo podle jeho slov dojít i k majetkovému vypořádání u malé části pozemků, po kterých by vedla. Nová trasa již povede po pozemcích města, a to radnici usnadňuje i případná jednání o příslušných dotačních titulech.

Lidé v Chotěboři po stavbě cyklostezky volají už dlouho. Je i pravidelným námětem diskusí mezi občany a radnicí.

Ovšem to, že město problém cyklostezky řeší už tři roky, považují mírně řečeno za přehnané. „Prostředí lesa a čerstvého vzduchu v kombinaci s klidem mimo kontaktu s velmi značnou dopravou na silnici II/345. Copak nikdo z radních nejezdí na kole? Města jako Havlíčkův Brod, Přibyslav, Krucemburk, Ždírec nad Doubravou a další je mají již k dispozici, ale u nás se o tom pořád jenom mluví," posteskl si například Aleš Makovec.

Květoslav Culek zase přemýšlí o tom, proč radnice trvá jen na trase cyklostezky ve směru na Bílek. „Proč by nemohlo město uvažovat i o jiných variantách, tedy o cyklostezkách vedoucích jiným směrem, například na Havlíčkův Brod? Nikdo přece neříká, že cyklostezka musí mít 30 kilometrů. Zřejmě by to stálo někoho příliš úsilí a energie," podotkl Culek.

Pravdou je, že město Chotěboř je jedním z mála měst, které v nejbližším okolí nějakou cyklostezku nemá. Cyklostezky vedou kolem Havlíčkova Brodu, vyhlášená je cyklostezka v Přibyslavi, nejnovější úsek cyklostezky, byť „problémový", otevřelo letos i město Ledeč nad Sázavou. Další stovky metrů sítě cyklostezek, tentokrát ve směru na Šmolovy, chystají Havlíčkobrodští.