Stanislav Pavlíček z Chotěboře je nejen zastupitel, ale také velký fanoušek a skutečný znalec železniční historie. Stojí za celou řadou zajímavých akcí spojených se železnicí, jako je například Mikulášská mašinka. Výpravčí v Chotěboři, jak upozornil, již nevypravovali vlaky výpravkou, pro laiky typickou dvoubarevnou plácačkou. Činili tak jen rozsvícením některé z návěstí příslušného hlavního návěstidla. Výpravčí se ani nepodíleli na prodeji jízdenek, ale pořád ještě řídili dopravu na chotěbořském nádraží a v přilehlých traťových úsecích.
„Cestující je mohli spatřit, jak dohlížejí na bezpečnost nastupujících a vystupujících cestujících. Od nového jízdního řádu je to však už minulost,“ informoval Pavlíček. Chotěboř přišla o svoje výpravčí jako jedna z posledních na Vysočině.
Na ostatních tratích skončili výpravčí už daleko dřív. České dráhy pozice výpravčích zrušily kvůli úsporám. Začaly s tím už v roce 2009, kdy během tří dnů zrušily v Česku pozice výpravčích skoro v padesáti stanicích. Správa železnic zavedla dálkové zabezpečení trati, výpravčí se stali zbytečnými. Ti co měli zájem, se mohli přeškolit na dispečery. Výpravčí zůstávali už jen vzácně na některých regionálních tratích. Jako byla Chotěboř.
Chotěbořská stanice je nyní podle Stanislava Pavlíčka řízena dálkově z regionálního dispečinku v Havlíčkově Brodě, stejně jako celý úsek Havlíčkův Brod - Rozsochatec - Chotěboř - Ždírec nad Doubravou - Hlinsko v Čechách.
„Posledním vlakem vypraveným z Chotěboře výpravčím byl v sobotu dne 9. prosince 2023 osobní vlak 5392 do Hlinska v Čechách s pravidelným odjezdem ve 22.34,“ doplnil Pavlíček.
Pak již výpravčí v Chotěboři podle Pavlíčka jen několik hodin dohlíželi na správnou činnost dálkového řízení. „Po odjezdu vlaku do Havlíčkova Brodu nejdéle sloužící chotěbořský výpravčí Jiří Drápalík uzamkl dopravní kancelář a klíče předal svému nadřízenému. Tím éra chotěbořských výpravčích definitivně skončila,“ popsal Pavlíček poslední minuty služby chotěbořských výpravčích.
Na chotěbořském nádraží tak zůstanou jen pokladní, jediní zaměstnanci Českých drah. Pokladna je otevřená sedm dní v týdnu, vnitřní prostory stanice včetně čekárny a toalet jsou otevřeny každý den od pěti ráno do tři čtvrtě na deset večer. Na bezpečnost ve stanici dohlížejí nově kamery.