„Rozpočtované náklady na stavbu jsou hrazeny částečně Krajem Vysočina ve výši 24 milionů korun, město Chotěboř se bude podílet částkou 16 milionů korun," informoval starosta Chotěboře Tomáš Škaryd.

Tentokrát stavba průtahu povede ulicí Krále Jana. Předpokládané zahájení stavby je podle starosty duben 2015. Nepůjde ale jen o stavbu průtahu, poněvadž společnost Vodovody a kanalizace Havlíčkův Brod zahájí i práce na výměně vodovodního potrubí v ulici Krále Jana od křižovatky s Havlíčkovou ulicí. „Celková délka úseku, který se bude upravovat, činí 2,276 kilometru," upřesnil starosta. Důležitou otázkou je financování. „Investiční akci bude financovat z rozpočtu a z dotace Kraj Vysočina, město Chotěboř podá žádost u Státního fondu dopravní infrastruktury," doplnil informace chotěbořský starosta.

V rámci stavby průtahu Chotěboří dojde k některým změnám. Například bude vybudována okružní křižovatka U Herrmanna, bude opravena celá komunikace v délce 2,7 kilometru, dále dojde k opravě silničních přechodů, parkovacích míst a bude vybudována část nového chodníku v délce přes jeden kilometr.

Nová silnice a lepší osvětlení

„V Chotěboři dojde také k úpravě části místních komunikací i k výměně veřejného osvětlení. Koordinační situace celé investiční akce je zveřejněna v současné době na webových stránkách města, celá stavba průtahu v ulici Krále Jana by měla skončit v říjnu 2015," doplnil starosta.

Stavba průtahu je v Chotěboři důležitou investiční akcí číslo jedna již několik let, konkrétně od roku 2011. První etapa stavby začala v ulici Zámecká. Na první etapu stavby průtahu vypsalo město Chotěboř výběrové řízení. Stavba byla zahájena na jaře 2011, šlo o stavbu zhruba za dvě desítky milionů korun. V roce 2012 stavba průtahu pokračovala směrem do centra města. Tato část stavby stála 47 milionů korun.

Z toho největším investorem byla společnost Vodovody a kanalizace, město a Kraj Vysočina se podílely zhruba jednou čtvrtinou. Uzavírky zkomplikovaly dočasně i život cestujícím autobusy. Dočasně totiž byly z náměstí odstraněny autobusové zastávky.

Součástí stavby průtahu je pokaždé výměna kanalizace a vody včetně přípojek do objektů, oprava komunikace, vybudování parkovacích míst, chodníků a zpevněných ploch, nakonec i výměna veřejného osvětlení.

Ke stavbě průtahu městem vede hned několik důvodů. Zmírnit složitou dopravní situaci ve městě, současně s tím provést rekonstrukci kanalizace, která je potřebná už delší dobu, stejně jako rekonstrukce veřejného osvětlení. Kdo ale nemá ze stavby průtahu městem radost, jsou místní obchodníci. Například v roce 2012, kdy se velká část prací odbývala na náměstí, si tamní obchodníci stěžovali, že jim klesly tržby o celou polovinu. Ztráty sčítal denně třeba restauratér Pavel Halama z Panského domu, kterému, jak si posteskl, rozkopané náměstí odrazovalo hosty, kteří nemohli do centra města zajet autem.