„Se zástupci obcí, jejichž katastry by zbývající část cyklostezky měla vést, přemýšlíme o tom, jak bychom tento náš společný záměr co nejrychleji dovedli do úspěšného konce. Prozatím jsme se dohodli, že začneme s oslovováním jednotlivých majitelů pozemků v údolí řeky Sázavy, které jsou pro dostavbu cyklostezky nezbytné," řekl starosta Světlé nad Sázavou Jan Tourek.

První jednání s vlastníky pozemků již mají obecní samosprávy v Posázaví za sebou, konkrétně se jedná o Světlou nad Sázavou, Ledeč nad Sázavou, Bojiště, Trpišovice a Vilémovice.

„Pro zhruba kilometrový úsek cyklostezky, která povede naším katastrem, bude potřeba vykoupit asi sedm pozemků. Jejich majitelé předběžně souhlasili," uvedl například vilémovický starosta Václav Vacek. Ani v Ledči by s pozemky neměli mít žádné problémy. „Všechny, kromě jednoho, jsou totiž ve vlastnictví města. A předběžný souhlas toho jediného soukromého vlastníka už máme," sdělil Tomáš Březík, vedoucí oddělení výstavby ledečské radnice.

O dostavbu posledního úseky cyklostezky mezi Světlou a Ledčí nad Sázavou se ale nebudou zmíněné obce starat na svých katastrech samy. „Kompletně by ji měla zaštítit buď nová obecně prospěšná společnost, popřípadě sdružení obcí, které bychom společně založili," vysvětlil Jan Tourek.

Náklady na dostavbu posledního úseku cyklostezky mezi Světlou nad Sázavou a Ledčí nad Sázavou by podle předběžných propočtů mohly dosáhnout zhruba pětačtyřiceti milionů korun. „Samozřejmě počítáme s využitím národních, ale i evropských dotací. Výši výsledné ceny ale může snížit i veřejná soutěž na dodavatele, která bude vypsána," pokračoval Tourek.

Dva mosty a hnědý asfalr

Cyklistická trasa je projektována po obou březích Sázavy a její součástí by měly být i dva mosty.

„Při společných jednáních jsme se dotkli i některých detailů. Například by se nám líbilo, aby asfalt této části cyklostezky byl zbarven netradičně dohněda a víc tak korespondoval s okolní nádhernou krajinou a přírodou. Docela dobře bychom se ale obešli i bez obvyklé středové bílé čáry, která přece jen spíše evokuje silnici než cyklostezku," dodal vilémovický starosta Vacek.

Obce havlíčkobrodského Posázaví však nejsou samy, které usiluji o propojení cyklostezkou. Podobný záměr zvažuje i město Zruč nad Sázavou na sousedním Benešovsku.

Podle tamního starosty Martina Hujera se aktuálně připravuje projektová dokumentace na prodloužení stávající cyklostezky směrem na Ledeč. „Jde o úsek, který je dlouhý zhruba jeden a půl kilometru, takže zase budeme o kousek blíž. Radnice je každopádně nakloněna propojení obou měst," uvedl Hujer.